İlköğretim öğrencilerinin çevre okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: SEMA ERGİN

Danışman: SUNA KALENDER

Özet:

Bu çalışmanın amacı Sincan?daki 6. , 7. ve 8. sınıf ilköğretim öğrencilerinin çevre okuryazarlığını incelemektir. Çalışma 2011?2012 öğretim yılı sonbahar döneminde yapılmıştır. Toplamda 2 ilköğretim okulunda 738 öğrenciye 49 maddelik çevre okuryazarlığı anketi uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz gruplar t-testi, tek yönlü ANOVA testi ve pearson momentler çarpım korelasyon analizi kullanılmıştır. Pearson momentler çarpım korelasyonu ile çevre okuryazarlığı boyutları (bilgi, tutum, kullanım ve ilgi) arasındaki ilişki hesaplanmıştır. Öğrencilerin çevre okuryazarlık boyutları (bilgi, tutum, kullanım ve ilgi) yüzdelik oranlarla değerlendirilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetinin çevre okuryazarlık boyutları üzerindeki etkisini ilişkisiz gruplar t-testi ile tespit edilmiştir. Anne ve baba eğitim durumu ve sınıflarının çevre okuryazarlığı boyutları üzerindeki etkisi tek yönlü Anova testi ile incelenmiştir. Sonuçlara göre öğrencilerin çevre hakkındaki bilgi düzeylerinin zayıf olmasına rağmen, çevreye yönelik olumlu tutum ve yüksek ilgileri olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda, insan ve çevre etkileşimlerinin öneminin farkında oldukları saptanmıştır. Pearson momentler çarpım korelasyonu analizi sonucunda çevre okuryazarlığının boyutları arasında pozitif anlamlı bir ilişki bulunmuştur. En büyük ilişki tutum-kullanım arasında bulunmuştur. Çevre bilgisi ve çevre sorunlarına ilgi puanlarında kız öğrencilerin puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur. 8.sınıf öğrencilerinin çevre bilgisi puanları,6.sınıfların ise çevre sorunlarına ilgi puanları yüksektir. Ayrıca anne ve baba eğitim durumu öğrencilerin çevresel bilgi puanlarında etkili olmuştur.