Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa Çağrı Bağçecik
Danışman: Yücel Kayabaşı
Özet:
Bu araştırma Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim gören öğrencilerin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algılarının ve dijital okuryazarlık düzeylerinin akademik başarılarına olan etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Ankara’nın Etimesgut İlçesi’nde öğrenim gören 983 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için “Çevrim İçi Teknolojilere Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” ve “Dijital Okuryazarlık Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız örneklemler için t-testi
vi
istatiksel yöntemleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre lise öğrencilerinin çevrim içi teknoljilere yönelik öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algıları cinsiyet, okul türü ve aile gelir durumuna göre anlamlı fark gösterirken sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri cinsiyet, sınıf seviyesi, okul türü ve aile gelir durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğrencilerin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arttıkça akademik başarılarının da arttığı gözlemlenmiştir. Yüksek akademik başarı gösteren öğrenciler ile düşük akademik başarı gösteren öğrenciler arasında çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmaktadır.
Anahtar Kelimeler : Öz yeterlik, Okuryazarlık, Dijital Okuryazarlık, Akademik Başarı