PANDEMİ SÜRECİNDE LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRİM İÇİ TEKNOLOJİLERE YÖNELİK ÖZ YETERLİK ALGILARI VE DİJİTAL OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Çağrı Bağçecik

Danışman: Yücel Kayabaşı

Özet:

Bu araştırma Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim gören öğrencilerin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algılarının ve dijital okuryazarlık düzeylerinin akademik başarılarına olan etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Ankara’nın Etimesgut İlçesi’nde öğrenim gören 983 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için “Çevrim İçi Teknolojilere Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” ve “Dijital Okuryazarlık Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız örneklemler için t-testi

vi

istatiksel yöntemleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre lise öğrencilerinin çevrim içi teknoljilere yönelik öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algıları cinsiyet, okul türü ve aile gelir durumuna göre anlamlı fark gösterirken sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri cinsiyet, sınıf seviyesi, okul türü ve aile gelir durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğrencilerin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arttıkça akademik başarılarının da arttığı gözlemlenmiştir. Yüksek akademik başarı gösteren öğrenciler ile düşük akademik başarı gösteren öğrenciler arasında çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmaktadır.

Anahtar Kelimeler : Öz yeterlik, Okuryazarlık, Dijital Okuryazarlık, Akademik Başarı