Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin karar verme becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: HATİCE BETÜL AKDAŞ

Danışman: HÜSEYİN KÖKSAL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanarak hazırlanan öğretim etkinliklerini uygulamanın, öğrencilerin karar verme becerileri üzerindeki etkisini saptamaktır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda güncel olaylardan yararlanılarak hazırlanmış öğretim etkinlikleri kullanılmış, kontrol grubunda ise programın öngördüğü öğretim etkinlikleri uygulanmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında Kazan Ortaokulu?nda öğrenim görmekte olan 4/A ve 4/B sınıflarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak, deney ve kontrol gruplarını denkleştirmek, uygulama öncesi ve sonrasında öğrencilerin karar verme becerilerini belirlemek amacıyla uzman görüşlerine başvurularak ve Swartz ve Parks (1996) ve Garcia ve Michaelis (2001)?ın ortaya koyduğu karar verme sürecinden yararlanarak araştırmacı tarafından oluşturulan ?Karar Verme Formu? (Ek 2), Karar Verme Formu puanlarının hesaplanmasında kullanılmak üzere uzman görüşlerine başvurularak hazırlanan ?Karar Verme Becerisi Rubriği? (Ek 3) kullanılmıştır. Öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modeline uygun olarak ?Karar Verme Formu? deneysel uygulamanın başlangıcında ve bitiminde olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS16.0 paket programında analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucu elde edilen bulgular incelendiğinde, güncel olaylardan yararlanarak hazırlanan öğretim etkinlikleri uygulamasının, MEB tarafından hazırlanan öğretmen kılavuz kitabı etkinliklerine dayalı öğretime göre, öğrencilerin karar verme becerisi puanlarını anlamlı bir şekilde arttırdığı tespit edilmiştir. Araştırmada, sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanarak hazırlanan öğretim tasarımının öğrencilerin karar verme becerilerini geliştirdiği sonucu ortaya çıkmıştır. Bu sonuç doğrultusunda önemli görülen öneriler sunulmuştur.