Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BUSE AYDIN
Danışman: Gıyasettin Aytaş
Özet:Bu çalışmanın amacı, eğitim sistemimiz içerisinde yaratıcı düşünme ve yaratıcı yazma kavramının yerini belirlemek ve yaratıcı düşünmenin yaratıcı yazmaya etkisini ortaya koymaktır. Çalışmanın amacı doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Türkçe Dersi Öğretim Programlarında yaratıcı düşünme becerisinin ve yaratıcı yazma yönteminin nasıl yer aldığı, Türkçe ders kitaplarında yaratıcı düşünme becerisinin ve yaratıcı yazma yönteminin etkinliklerde ne ölçüde yer aldığı incelenmiştir. Araştırmanın inceleme nesnesini 2006, 2015, 2017, 2018 ve 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programları ve Anıttepe Yayıncılığın 2019 tarihli 5. sınıf Türkçe Ders Kitabı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınlarının 2019 tarihli 6, 7, 8. sınıf Türkçe Ders Kitapları oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda incelenen ders kitaplarındaki yaratıcı düşünme becerisinin yaratıcı yazma yöntemini destekler nitelikte olduğu; yaratıcı düşünme becerisinin, yaratıcı yazma yönteminin kullanıldığı etkinliklerin tamamında yer aldığı fakat ders kitaplarında yeterli yaratıcı yazma etkinliklerine yer verilmediği görülmüştür. Bu doğrultuda incelenen Türkçe ders kitaplarında yer alan yaratıcı yazma etkinliklerinin sayısının arttırılmasına, yaratıcı yazma etkinliklerinin yaratıcı düşünme becerisi ile ilişkili olması gerektiğine yönelik öneriler ortaya çıkmaktadır