Akıllı Bisiklet Sistemi İle Toplu Taşıma Sistemlerinin Bütünleştirilmesi, Ankara Kenti Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Enes SADİOĞLU

Danışman: HAYRİ ULVİ

Özet:

21. yy’de şehirleşme, küreselleşme ve iklim değişiklikleri gibi sorunları ortaya çıkınca bu sorunlara çözüm olarak "akıllı şehirler" kavramı çıkmaya başlamıştır. Çıkan sorunlardan biri ulaşım sorunlarıdır. Sağlıklı, ekonomik ve çevre dostu olan bisiklet ulaşımı da kent içi ulaşımda oluşan problemlere etkili bir çözüm yöntemidir. Ayrıca kısa mesafeler için motorlu taşıtların yerini alma potansiyeline sahip olan bisiklet mevcut akıllı toplu taşıma sistemleriyle entegre edilmesi durumunda mevcut akıllı ulaşım konseptine katkı sunarak uygun düşmektedir. Bu çalışmada Dünya’da ve Türkiye’de akıllı ulaşım sistemlerinin ve kent içi ulaşımda bisiklet kullanımının son durumuyla ilgili genel incelemeler yapılmıştır ve çalışma alanı bulunduğu Ankara şehrinde kent içi ulaşım ve kent içi ulaşımda bisiklet kullanımına ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır. Ankara kentinde kent içi ulaşımda bisiklet kullanımının bir ulaşım araç olarak alışkanlığı hale gelmesi ve bisikletin mevcut akıllı toplu taşıma sistemleri ile entegrasyonunun sağlanmasına yönelik bazı çalışmalar yapılmıştır. Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan son faaliyette 6 adet bisiklet güzergâhı önerilmiştir. Önerilmiş olan bisiklet güzergâhından biri olan Optimum AVM ile Göksu park arasında "Eryaman 1-2" bisiklet güzergâhın etrafında yaşayan kişiler ile bisiklet kullanım durumları ve bisiklet kullanımını engelleyen fiziksel ve sosyal faktörler ile önerilen bisiklet güzergâhı ve güzergâhın kent içi ulaşımda aktif kullanılması için yapılması gereken fiziksel ve yönetsel düzenlemeler ile ilgili soruların yer aldığı anket çalışması yapılmıştır. Yapılan anket çalışması sonucunda Akıllı Bisiklet Sistemi (ABS) kullanımı için uygun fiziksel ve yönetsel düzenlemelerin olması durumunda hem kent içi ulaşım da hem de sağlık/spor amaçlı bisiklet kullanımının artacağı sonucuna ulaşılmıştır. Eryaman 1-2 bisiklet güzergâhının var olan kent içi akıllı toplu taşıma sistemi ile bütünleştirilmesi için hedef ve stratejiler belirtilmiş olup öneriler sunulmuştur.