Sanat (resim-iş) eğitimi alan öğrencilerin popüler kültürden etkilenme durumlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ceyhun Vurucu

Danışman: NURAN SAY

Özet:

Sanat (resim-iş) eğitimi alan öğrencilerin popüler kültürden etkilenme durumlarını ele almak ve konu hakkında görüş elde edebilmek için planlanan bu araştırma nitel olarak tasarlanmış ve araştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden toplam 15 kişi ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde, öğrencilerin çalışmalarında genelde kendi ilgi ve dikkatlerini göz önünde bulundurdukları fakat buradaki ilgi ve dikkat unsurlarının da enformasyon çağı gereği popüler kültür piyasası içerisinde şekillendiği anlaşılmaktadır. Araştırma sonucunda, popüler kültürün sanat eğitimi öğrencilerinin özellikle düşünme becerileri üzerinde faydasız etkileri olduğu sonucuna varılmıştır. Bir diğer sonuç ise; sanat eğitimi ile popüler kültür arasında ciddi çelişkili durumların olduğudur. Sanat eğitimi, öğrencilerin anlam dünyalarını genişletirken aynı zamanda düşünsel becerilerini geliştirmeyi ve bu kapsamda üretkenliğini etkili kılmayı amaçlar. Popüler kültür ise, bireyin tüm etkili donanımlarını görmezden gelerek, onu daha önceden hazırda bulundurduğu ürünleri koşulsuz tüketmeye davet eder. Tüketim bireyin vazgeçilmez alışkanlığı haline gelirken bu ürünlerin sürekli olarak piyasa düzeninde hazır halde bulunmaları, düzeylerinin düşük seviyelerde tutulması endişe vericidir. Bu bağlamda düşünüldüğünde, popüler kültüre dâhil olmuş ve tüketim çarkının bir kolu haline gelmiş sanat eğitimi öğrencisinin düşünme becerilerinin standartlaşması üretici ve yaratıcı kimliğinin yıpranması, taklit ve kopyaya yeltenmesi de kaçınılmaz görünmektedir. Sonuç olarak yaratıcı, eleştirel, entelektüel, düşünme becerilerinden yoksun öğrenci tıpkı popüler kültür merkezli ticari mekanizmaların amaçladığı gibi herkesleşir ve aynılaşır.