Fen bilgisi öğretmen adaylarının tablolama yazılımını ders amacına uygun şekilde kullanabilme düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: NİSA YENİKALAYCI

Danışman: SALİH ATEŞ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının derslerinin amacına uygun olarak tablolama yazılımlarını kullanıp kullanmadıklarının belirlenmesi ve bu becerileri ile teknolojik pedagojik içerik bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaçla, tablolama yazılımlarından en yaygın olarak kullanılan MS Excel tablolama programı seçilmiştir. Fen ve teknoloji ders ve çalışma kitaplarında yer alan çizimlerin tablo ve grafikler başlıkları altında detaylı bir şekilde derlenmesi yapılmıştır ve bunlardan en sık kullanılanlarının öğretmen adayları tarafından ne ölçüde çizilebildiğine bakılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Gazi Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programının 3. sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 54 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Fen Bilgisi öğretmen adaylarının tablolama programını (MS Excel) kullanarak tablo ve grafik oluşturma becerilerini ölçmek amacıyla Tablolama Programını Kullanarak Çizim Yapma Testi-TPKÇYT geliştirilmiştir. Bu test, çizim becerisinin ölçüldüğü toplam 4 performans sorusundan oluşmaktadır. Sorular; bir tablo, bir pasta grafiği, bir sütun grafiği ve bir çizgi grafiği oluşturma becerilerini kapsamaktadır. Daha sonra, aynı çalışma grubuna Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği-TPİBÖ uygulanmıştır. Bu ölçek hazır olarak kullanılmış olup, 7 alt boyuttan oluşmaktadır ve toplam 47 madde içermektedir. Ölçme araçlarının uygulanmasından elde edilen bulgulara göre, çalışmanın alt problemlerinde ait şu sonuçlara varılmıştır. Kızların TPKÇYT'deki çizim başarılarının erkeklere göre daha iyi olduğu görülmüştür. TPKÇYT'nin alt boyutlarından olan tablo oluşturma ile pasta grafiği oluşturma performans soruları için kızlarla erkekler arasında anlamlı bir farklılık olduğu fakat sütun grafiği oluşturma ile çizgi grafiği oluşturma performans soruları için ise kızlarla erkekler arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. TPKÇYT'den ile TPİBÖ'den alınan puanlar arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının TPKÇYT'nin alt boyutlarından aldıkları puanlar ile TPİBÖ'den aldıkları toplam puanlar arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılan korelasyon analizi sonuçlarına göre, bütün alt boyutlar için negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmen adaylarının kendilerine ait bilgisayarlarının olup olmama durumu ile TPKÇYT'den aldıkları puanların ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili bir eğitim alıp almama durumları ile TPKÇYT'den aldıkları puanların ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Kızlar ile erkeklerin TPİBÖ'den aldıkları puanların ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının kendilerine ait bilgisayarlarının olup olmama durumu ile TPİBÖ'den aldıkları puanların ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili bir eğitim alıp almama durumları ile TPİBÖ'den aldıkları puanların ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin çizim becerilerini kazanarak mezun olabilmeleri için önerilerde bulunulmuştur.