Lise öğretmenlerinin örgütsel sinizm tutumları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: GÜLNİHAL YILDIRIM

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, lise öğretmenlerinin örgütsel sinizm tutumları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu doğrultuda öğretmenlerin örgütsel sinizm ve örgütsel vatandaşlık davranışına yönelik algılarının ne düzeyde olduğu, cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, eğitim durumu, çalıştıkları okul türünün öğretmenlerin örgütsel sinizm tutumları ve örgütsel vatandaşlık davranışlarında anlamlı farklılık oluşturup oluşturmadığı, örgütsel sinizm tutumları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasında alt ve ana boyutlar bazında anlamlı farklılık olup olmadığı incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanmış araştırmanın örneklemi 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinin merkez ilçelerindeki resmi liselerde görev yapan 360 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Örgütsel Sinizm ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda lise öğretmenlerinin örgütsel sinizm tutum düzeyleri orta, örgütsel vatandaşlık davranışı sergilemeye eğilimleri ise yüksek seviye olarak bulunmuştur. Ayrıca örgütsel sinizm tutumları demografik değişkenler bakımından anlamlı farklılık göstermezken, cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, medeni durum ve okul türü değişkenlerinin öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarında anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel sinizm tutumları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.