İçten yanmalı motorlarda kullanılan pistonlarda meydana gelen arızaların analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: AYHAN UYAROĞLU

Eş Danışman: HÜSEYİN SERDAR YÜCESU, RAMAZAN ÇITAK

Özet:

Günümüzde içten yanmalı motorlar yüksek hızlı, yüksek sıkıştırma oranlı, kısa kurslu ve geniş silindir çaplı yapıldıkları için mükemmel ısı transferi yapabilen hafif metallerden yapılmaları gerekmektedir. Bu yüzden motor pistonları alüminyum alaşımlarından yapılmaktadır. Emisyon değerlerinin azaltılması ve motor performansının artırılması sonucunda motor parçaları daha ağır şartlarda çalışmaktadır. Bu çalışma içten yanmalı motorlarda kullanılan pistonların arızalanmasına sebep olan nedenlerin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Çalışma, sıkıştırma ile ateşlemeli motorlara ve buji ile ateşlemeli motorlara ait 15 arızalı piston arasından 10 numara madeni yağ kullanımına bağlı arızalanan sıkıştırma ile ateşlemeli iki piston üzerinde yapıldı. 10 numara madeni yağ kullanımına bağlı arızalanan pistonların arıza sebebinin malzeme kusurundan kaynaklanıp kaynaklanmadığını belirlemek için bu pistonlara spektro analiz yapıldı. Bu arızalanan pistonların arızalı kısımları kesilerek metalografik incelemesi yapıldı. Yapılan malzeme analizlerinde malzemede yapısal herhangi bir kusur bulunmadığı tespit edilmiştir. Her iki pistondaki arızaların da standart dışı yakıt kullanımından kaynaklandığı belirlenmiştir. 10 numara madeni yağın viskozitesi dizel yakıtının viskozitesinden yüksek olmasından dolayı püskürtme karakteristiği kötüdür. 10 numara madeni yağ yakıldığında enjektörlerde karbon, kurum birikintisi oluşarak enjektörün tıkanmasına sebep olur. Tıkalı enjektör yakıtın damlamasına sebep olur. Damlama neticesinde bir noktada biriken yakıtın yanmasıyla vuruntu meydana gelir. Vuruntu motor parçalarının arızalanmasına sebep olur.