Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Öğrenci: AHMET SERVET ÇİÇEK
Danışman: MEHMET ARİF ÖZERBAŞ
Özet:Bu araştırmanın amacı; yabancı dil öğretiminde öğrenme nesneleriyle zenginleştirilmiş öğrenme yönteminin öğrenci akademik başarı ve transfer becerileri üzerine olan etkisini belirlemektir. Araştırmanın bir diğer amacı ise, deney grubu öğrencilerinin araştırmada kullanılan yöntem, öğretim süreci, süreç içerisinde kullanılan öğrenme nesnelerine yönelik görüşlerinin neler olduğunu incelemektir. Araştırmanın amacına yönelik verileri elde etmek için karma yöntem (mixed method research) olarak adlandırılan nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel veriler birilikte işe koşulmuştur. Araştırmanın nicel verilerini toplamak için deneysel desen, nicel verilerden elde edilen sonuçları desteklemek ve açıklamak amacıyla gerçekleştirilen nitel boyutta ki verileri toplamak için ise için yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. İki faktörlü deneysel bir desen uygulanmıştır. Faktörlerden biri tekrarlı ölçümler (ön test, son test, izleme testi) diğeri de farklı gruplar (deney ve kontrol grubu) olarak belirlenmiştir. Bu modelde kontrol ve deney grubunda yer alan katılımcılar seçkisiz olarak belirlenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek için 33 sorudan oluşan İngilizce Dersi Başarı Testi kullanılmıştır. Öğrencilerin transfer becerilerini ölçmek 20 sorudan oluşan Transfer Testi kullanılmıştır. Öğrenci görüşlerini ortaya koyabilmek için 7 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 Eğitim-öğretim yılı Bahar döneminde Fatih Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Bölümünden 1.sınıf İngilizce II dersini alan 40 kişilik öğrenci grubu oluşturmaktadır. 20 kişilik deney grubu öğrenme nesneleri destekli İngilizce Öğretimine, 20 kişilik kontrol grubu ise geleneksel İngilizce öğretimine tabi tutulmuşlardır. Hazırlanan nesneler araştırmacı tarafından englismyself.com/moodle üzerinden deney grubunu oluşturan 20 öğrencinin çevrimiçi ulaşımına açılmıştır. Araştırmanın uygulanması toplam olarak 10 hafta sürmüştür. Araştırmada kontrol ve deney grupları arasındaki farklılıkları belirlemek üzere veri analizinde kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Ön test- son test ve transfer ölçeği puanlarının normal dağılıma uygunluğu test etmek için Shapiro-Wilk testi kullanılmıştır. Transfer ölçeği puanlarının gruplara göre farklılık gösterip göstermediği hesaplanırken t-testi kullanılmıştır. Veriler, SPSS 18.0 istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğrenme nesneleri ile desteklenmiş İngilizce öğretimi ile geleneksel yöntem ile gerçekleşen İngilizce öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarını artırdığı fakat her iki yöntem karşılaştırıldığında öğrenci başarısına etkileri bakımından aralarında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenme nesneleri ile gerçekleştirilen İngilizce öğretiminin geleneksel öğretime göre öğrenci transfer becerilerini daha yüksek seviyede gerçekleştirdiği görülmüştür. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin büyük çoğunluğu İngilizce dilbilgisi kurallarını sınıf ortamında daha iyi öğrenebildiklerini belirtmiştir. Ancak deneklerin büyük kısmı, kalabalık sınıflarda yabancı dil öğretilirken dinleme ve okuma aktivitelerini yapmanın çok zor olduğunu ifade ederek, bu aktiviteleri öğrenme nesneleri ile yapmanın daha eğlenceli ve öğretici olduğunu düşünmektedirler.