Drama temelli pazarlama eğitiminin on birinci sınıf öğrencilerinin takım çalışması becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, DRAMA VE EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANİFE ÇOBAN

Danışman: Esra Ömeroğlu

Özet:

Bu araştırma, drama temelli pazarlama eğitiminin mesleki ve teknik liselerin on birinci

sınıfına devam eden pazarlama ve perakende alanı öğrencilerinin takım çalışması

becerilerine etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ön test-son test

kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme

yöntemlerinden benzeşik örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Çalışma grubunu 2018-2019

eğitim öğretim yılında Sincan ilçesine bağlı farklı iki mahalledeki on birinci sınıfa devam

eden 21’i deney, 18’i kontrol olmak üzere toplam 39 Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Pazarlama ve Perakende alanı öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırma sürecinde veriler,

“Genel Bilgi Formu” ve “Takım Çalışmasına Yatkınlık Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır.

Araştırma kapsamında “Drama Temelli Pazarlama Eğitimi Takım Çalışması Programı”

hazırlanmıştır. “Takım Çalışmasına Yatkınlık Ölçeği” ön test olarak deney ve kontrol

grubuna uygulandıktan sonra, “Drama Temelli Pazarlama Eğitimi Takım Çalışması

Programı” sekiz hafta süreyle haftada iki gün olacak şekilde sadece deney grubuna

uygulanmıştır. Sekiz haftalık eğitim programının sonunda TÇYÖ son test olarak deney ve

kontrol grubuna tekrar uygulanmıştır. Son test uygulamasından dört hafta sonra verilen

eğitimin kalıcı olup olmadığını belirlemek için deney grubundaki öğrencilere TÇYÖ

eğitimci tarafından tekrar uygulanmıştır. Genel Bilgi Formu ve TÇYÖ elde edilen verilerin

analizleri sonucunda “Drama Temelli Pazarlama Eğitimi Takım Çalışması Programı”na

katılan deney grubu öğrencileriyle, bu eğitime katılmayan kontrol grubu öğrencileri arasında

farklılığın olup olmadığı, deney grubunun ön test-son test puanlarıyla, kontrol grubunun ön

test-son test puanları arasında farklılığın bulunup bulunmadığı ayrıca deney grubu

öğrencilerinin son test ve kalıcılık testi puanları arasında farklılık olup olmadığı t-testi

kullanılarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda “Drama Temelli Pazarlama

Eğitimi Takım Çalışması Programı’nın öğrencilerin takım çalışması becerilerinin

gelişmesinde olumlu etkiye sahip olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Drama, Eğitimde Drama, Takım Çalışması, Pazarlama, Ortaöğretim