Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, DRAMA VE EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HANİFE ÇOBAN
Danışman: Esra Ömeroğlu
Özet:
Bu araştırma, drama temelli pazarlama eğitiminin mesleki ve teknik liselerin on birinci
sınıfına devam eden pazarlama ve perakende alanı öğrencilerinin takım çalışması
becerilerine etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ön test-son test
kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme
yöntemlerinden benzeşik örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Çalışma grubunu 2018-2019
eğitim öğretim yılında Sincan ilçesine bağlı farklı iki mahalledeki on birinci sınıfa devam
eden 21’i deney, 18’i kontrol olmak üzere toplam 39 Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Pazarlama ve Perakende alanı öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırma sürecinde veriler,
“Genel Bilgi Formu” ve “Takım Çalışmasına Yatkınlık Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır.
Araştırma kapsamında “Drama Temelli Pazarlama Eğitimi Takım Çalışması Programı”
hazırlanmıştır. “Takım Çalışmasına Yatkınlık Ölçeği” ön test olarak deney ve kontrol
grubuna uygulandıktan sonra, “Drama Temelli Pazarlama Eğitimi Takım Çalışması
Programı” sekiz hafta süreyle haftada iki gün olacak şekilde sadece deney grubuna
uygulanmıştır. Sekiz haftalık eğitim programının sonunda TÇYÖ son test olarak deney ve
kontrol grubuna tekrar uygulanmıştır. Son test uygulamasından dört hafta sonra verilen
eğitimin kalıcı olup olmadığını belirlemek için deney grubundaki öğrencilere TÇYÖ
eğitimci tarafından tekrar uygulanmıştır. Genel Bilgi Formu ve TÇYÖ elde edilen verilerin
analizleri sonucunda “Drama Temelli Pazarlama Eğitimi Takım Çalışması Programı”na
katılan deney grubu öğrencileriyle, bu eğitime katılmayan kontrol grubu öğrencileri arasında
farklılığın olup olmadığı, deney grubunun ön test-son test puanlarıyla, kontrol grubunun ön
test-son test puanları arasında farklılığın bulunup bulunmadığı ayrıca deney grubu
öğrencilerinin son test ve kalıcılık testi puanları arasında farklılık olup olmadığı t-testi
kullanılarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda “Drama Temelli Pazarlama
Eğitimi Takım Çalışması Programı’nın öğrencilerin takım çalışması becerilerinin
gelişmesinde olumlu etkiye sahip olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler : Drama, Eğitimde Drama, Takım Çalışması, Pazarlama, Ortaöğretim