ORTAÖĞRETİM EKOLOJİ KONULARININ ÖĞRETİMİ İÇİN ÖĞRETMEN REHBER MATERYALLERİ GELİŞTİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ali Derya ATİK

Danışman: FİGEN ERKOÇ

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma, Biyoloji öğretmenlerinin ortaöğretim Ekoloji konularının öğretilmesinde karşılaştıkları güçlükleri belirlemek ve bu güçlüklerden biri olan ekoloji deneylerinin yetersizliğini gidermek amacıyla 20 adet arazi gezisi ve laboratuvar deneyinden oluşan öğretmen rehber materyali hazırlanmasıdır. Hazırlanan deneyler ve arazi gezileri içerisinden dört tanesi çalışmaya katılan 25 Biyoloji öğretmenine incelettirilmiştir. İncelemeler sonunda rehber materyalin uygulanabilirliği, sınıf seviyesine uygunluğu ve ortaöğretim Biyoloji programına uygunluğu konularında fikirleri alınmıştır. Son olarak uzman görüşü de alınarak deneylere son şekli verilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin ekoloji konularının öğretilmesinde pek çok güçlükle karşılaştıkları tespit edilmiştir. Bu güçlüklerden en sık rastlanılanları; materyal eksikliği, temel kavramların bilinememesi veya yanlış bilinmesi, deney, arazi gezileri gibi etkinliklerin az olması, günlük hayattaki olaylarla bağlantı kurulamaması şeklinde özetlenebilir. Araştırmanın sonuçları ekoloji konuları ile ilgili ders kitaplarında yer alan arazi gezileri ve deneylerin yeterli olmadığını ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada yer alan arazi gezileri ve deneyler geliştirilerek farklı sınıf seviyelerine uygulanabilir. Böylece ekoloji konularında deneyler geliştirilerek daha kalıcı ve etkili öğrenme sağlanabilecektir.