Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: ECE NUR DEMİR
Danışman: REYHAN YÜKSEL GEMALMAYAN
Özet:Desenin ana karakteri olan çizginin çağdaş sanatta, çizim dili olarak yeni temsiller ile gündeme gelmesi, desen ve desen eğitimi üzerine yeniden düşünmenin gerekliliğini beraberinde getirmiştir. Çizim dilinin gelişimine dair bir eğitimi içinde barındıran desen eğitiminin mevcut durumu göz önünde bulundurulduğu zaman, alana dair içeriğin sorgulanması ihtiyacı doğmuştur. Bu noktada araştırma, gelişen çizim algısının desen eğitimi sürecine yansımalarının neler olabileceğine yönelik görüşleri ortaya koyma amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada çizgi ve desene yüklenen anlamlar, tarihsel gelişim süreci içinde literatür taraması ile değerlendirilmiş, sanatta desen eğitiminin yeri betimlenmiştir. Aynı zamanda çağdaş sanatta çizim uygulamalarının desen eğitimindeki yeri araştırılmıştır. Araştırma nitel yöntemle yapılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında nitel veri toplama araçlarından yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen alanda uzman ve sanatçı kimliğine sahip 8 kişi ile görüşülerek elde edilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, içerik analizi yaklaşımı kullanılmıştır. Analiz sonucunda desen eğitiminin güncel tanım ve içeriğine yönelik olarak yapılan görüşmeler ile konu, derinlemesine tartışılmaya ve bir bütün halinde sunulmaya çalışılmış; çağdaş sanatta çizimin desen eğitimindeki yeri betimlenmiştir. Araştırmanın sonunda, bulgular ilgili literatür ışığında yorumlanmış ve birtakım önerilerde bulunulmuştur.