Kelime Öğrenimi İçin Spiral Öğretim Modeli Geliştirilmesi: İletişimsel Ve Sosyal Yapılandırmacı Bir Dil Öğretim Perspektifi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ahmet Dolmacı

Danışman: İSKENDER HAKKI SARIGÖZ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin kelime öğrenmelerini geliştirmek, kelime öğretimiyle ilişkili problemlerle başa çıkmak amacıyla iletişimsel ve sosyal yapılandırmacı yaklaşım yoluyla spiral kelime öğretimi için pratik bir model oluşturmak ve bu modelin uygulamadaki verimliliğini ortaya çıkarmaktır. Bu nedenle Spiral Kelime Öğretim Modeli olarak adlandırılan bir model geliştirilmiştir ve çalışma Düzce Üniversitesiznin Akçakoca Turizm ve Otelcilik Yüksekokulunda okuyan üçüncü sınıf öğrencileriyle Mesleki İngilizce dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Öncelikle, sekiz hafta süren ve çeşitli iletişimsel etkinliklerden oluşan spiral öğretim modeli, kelime öğretimi için hazırlanmış ve dersin programına uyarlanmıştır. Aynı zamanda, programdaki kelimeler üzerine bir başarı testi hazırlanmış ve üçüncü sınıf öğrencilerinden oluşan kontrol ve deney gruplarına, kelime bilgisi alanındaki seviyelerini belirlemek için ön test olarak kullanılmıştır. Daha sonra, model sekiz hafta boyunca deney grubundaki öğrencilere uygulanmış ve kontrol grubunda ders kitabı kullanılarak normal müfredata devam v edilmiştir. Sekiz haftalık uygulama sürecinden sonra, başarı testleri son test olarak her iki gruptaki öğrencilere de uygulanmış ve başarı testinin sonuçları SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca, uygulama sürecinin ardından açık uçlu sorulardan oluşan öğrenci değerlendirme formu, deney grubundaki öğrencilere, model hakkındaki görüşlerini ve önerilerini ortaya çıkarmak için uygulanmış ve nitel veri de analiz edilmiştir. Böylece araştırmada nicel ve nitel boyutu olan karma bir metot kullanılmıştır. Çalışmanın veri analizi sonuçlarına göre spiral kelime öğretim modelinin yabancı dilde kelime öğretiminde faydalı olduğu ortaya çıkmış ve bu nedenle, bu modelin hedef dildeki kelime öğretimine yönelik derslerde kullanılabileceği önerilmektedir.