Akran Dönütü Öğretmen Dönütüne Karşı: Öğrencilerin Yazma Becerilerinde Söylem Belirleyicilerini Geliştirmek Üzerine Karşılaştırmalı Bir Vaka Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: MERVE KILIÇ

Danışman: Kadriye Dilek Bacanak

Özet:

Bu araştırma akran ve öğretmen dönütlerini karşılaştırıp İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazılarındaki söylem belirleyicileri üzerinde ne kadar etkili olduklarını ortaya çıkarmayı ve öğrencilerin akran ve öğretmen dönütü hakkında ne düşündüklerini öğrenmeyi amaçlamıştır. Bu hem nicel hem de nitel olan araştırma Erciyes Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümü hazırlık sınıfında okumakta olan 21 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrenciler aynı düzeltme sembolleri kullanılarak biri akranları tarafından biri de öğretmenleri tarafından düzeltilmiş iki farklı fikir paragrafı yazmışlardır. Daha sonra, her dönüt sonrası yeniden yazılan yazılar söylem belirleyicilerin ne kadar geliştiğini ve hangi dönüt türünün daha etkili olduğunu anlamak üzere analiz edilmiştir. Ayrıca, akran ve öğretmen dönütleri hakkındaki görüşlerini öğrenmek üzere öğrencilerle sözlü görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları öğretmen dönütüyle karşılaştırıldığında daha düşük kalitede olmasından dolayı akran dönütünün öğrencilerin yazılarındaki söylem belirleyiciler üzerinde çok az etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Dolayısıyla, öğretmen dönütü söylem belirleyicileri geliştirmede akran dönütünden daha etkilidir. Sözlü görüşme sonuçlarına göre, öğrenciler öğretmen dönütünü tercih etmelerine rağmen akran dönütü konusunda negatif düşünmemiş, yazma becerisini öğrenme sürecinde ondan da faydalanmayı istemişlerdir.

Anahtar Kelimeler : Yazma becerileri, akran dönütü, öğretmen dönütü, söylem belirleyiciler