Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: ZEKİYE ÖZTÜRK
Danışman: HAMZA KELEŞ
Özet:Bu arastırmada, Ögrenme Stilleri ve 4MAT Ögretim Modelinin, lise 1. sınıf tarih dersi Tarih Bilimine Giris ünitesinin ögretiminde ögrencilerin tarih dersi basarıları üzerine etkisi incelenmistir. Arastırma, tarama ve deneysel desende olmak üzere iki boyutta gerçeklestirilmistir. Arastırmanın tarama boyutunda 2005-2006 Ögretim Yılı 1. yarı yılında Bozüyük Sehit Zafer İpek Lisesi'nde 9.sınıf ögrencisi olan 116 ögrenciye Kolb(1985) Ögrenme Stili Envanteri uygulanmıstır. Deney grubu ögrencilerinin %50.9'unun analitik ögrenen ,%24.6'sının imgesel ögrenen, %12.3'ünün sag duyulu ögrenen ve yine %12.3'ünün dinamik ögrenen grubuna dahil oldugu belirlenmistir. Verilerin analizinde frekans, yüzde ve aritmetik ortalama kullanılmıstır. Arastırmanın deneysel boyutu, 116 lise 1.sınıf ögrencisi üzerinde uygulanmıstır. 57 ögrenciden olusan deney grubuna 6 hafta boyunca (12 ders saati) tarih dersi Tarih Bilimine Giris ünitesi, 4MAT Ögretim Modeline uygun olarak ögretilmis, 59 kisiden olusan kontrol grubu ögrencilerine ise aynı ünite, ders kitabına baglı kalınarak geleneksel ögretim yöntemleri kullanılarak ögretilmistir. Ögrencilere uygulama öncesi ve sonrasında Tarih Bilimine Giris ünitesi basarı testi öntest-sontest olarak uygulanmıstır. Verilerin analizi için t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) ve Çift Yönlü Varyans Analizi kullanılmıstır. Arastırmada, deney ve kontrol grubu ögrencilerinin sahip oldukları ögrenme stillerinin, cinsiyete göre farklılasıp farklılasmadıgı incelenmistir. Öncelikli ögrenme stillerinin her iki grupta da cinsiyete göre farklılasmadıgı belirlenmistir. Deney ve kontrol grubu ögrencilerinin sontest basarı puanlarının ögrencilerin ögrenme stili tercihlerine göre degismedigi de yapılan analizler sonucu ortaya konmustur. Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ve sonrası öntest ve sontest toplam Tarih Bilimine Giris ünitesi basarı testi puanları arasında anlamlı bir fark bulunmustur(p <.005). İki ayrı ögretim modelinin uygulandıgı deney ve kontrol grubu ögrencilerinin Tarih Bilimine Giris ünitesi testine ait basarı puanlarının deney öncesinden sonrasına anlamlı farklılık gösterdigi,yani farklı islem gruplarında (deney ve kontrol grubu) olmak ile tekrarlı ölçümler faktörlerinin Tarih Bilimine Giris ünitesi testi basarı düzeyleri üzerinde ortak etkilerinin anlamlı (p<.001) oldugu belirlenmistir.