Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SIRMA AYDIN
Danışman: Zeynep Kurtulmuş
Özet:
Bu araĢtırma Suriyeli çocukların sosyal becerilerinin ve problem davranıĢlarının bazı
değiĢkenlere göre incelenmesi, sosyal becerileri ve problem davranıĢları arasındaki
iliĢkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıĢtır. Karma desen ile yürütülen araĢtırmada
ġanlıurfa ili Haliliye ve Eyyübiye ilçelerinde okul öncesi eğitimi almakta olan 300 Suriyeli
çocuk ve öğretmenleri ile çalıĢılmıĢtır. AraĢtırmanın nicel boyutunda çocukla ilgili
değiĢkenler olarak cinsiyet, yaĢ, kardeĢ sayısı, Türkçe bilme durumu ve Türkiye‟de yaĢama
süresi ele alınmıĢtır. Aile ile ilgili değiĢkenler de anne ve babanın sağ olma durumu ve
Türkçe bilme durumu olarak belirlenmiĢtir. Nicel araĢtırma verileri “Demografik Bilgi
Formu”, “Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (OSBED)” ve “Problem
DavranıĢ Ölçeği (PDÖ)” kullanılarak elde edilmiĢtir. Nitel araĢtırma verileri ise araĢtırmacı
tarafından geliĢtirilen yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu doğrultusunda yapılan
görüĢmeler ile toplanmıĢtır. Elde edilen nicel verilerin analizi istatistik paket programı
aracılığıyla yapılırken nitel verilerin analizi içerik analizi tekniği ile yapılmıĢtır.
AraĢtırmanın nicel boyutundan elde edilen sonuçlara göre çocukların sosyal beceri alt
boyut puanlarının cinsiyetine, yaĢına, Türkiye‟de bulunma süresine, Türkçe bilme
durumuna ve ailesinde Türkçe bilen birey olması durumuna göre farklılık gösterirken,
vii
kardeĢ sayısına ve ebeveynlerin sağ olma durumuna göre farklılık göstermediği, problem
davranıĢ alt boyut puanlarının çocuğun cinsiyetine, yaĢına, Türkçe bilme durumuna ve
ailesinde Türkçe bilen birey olması durumuna göre farklılık gösterirken kardeĢ sayısına,
Türkiye‟de bulunma süresine ve ebeveynlerin sağ olma durumuna göre farklılık
göstermediği saptanmıĢtır. Ayrıca çocukların sosyal becerileri ile problem davranıĢları
arasında negatif yönde anlamlı bir iliĢki bulunmuĢtur. Nitel bulgulara göre ise öğretmenler
Suriyeli çocuklar hakkında olumlu görüĢ belirtmekle birlikte, Ģiddet gibi bir takım problem
davranıĢlar gösterdiklerini, sosyal beceri düzeylerinin orta ve yüksek düzeyde olduğunu,
problem davranıĢ ve sosyal becerileri üzerinde iletiĢimin önemli bir faktör olduğunu
belirttikleri görülmüĢtür.
Anahtar Kelimeler : Okul öncesi eğitimi, sosyal beceri, problem davranıĢ, geçici
koruma, göç, mülteci