Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: HAVA BULUT
Danışman: FATMA ABİDE GÜNGÖR AYTAR
Özet:Bu araştırmada, ilkokul öğrencilerine verilen sosyal beceri eğitiminin öğrencilerin özsaygı düzeylerine etkisi incelenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Kilis İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bulunan Gazi İlkokulu 3. Sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma ön test, son test kontrol gruplu deneysel araştırma modeline göre düzenlenmiştir. Çalışma grubunu Kilis Gazi ilkokuluna devam eden ikiyüz 3. Sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerin özsaygı düzeyini belirlemek için Coopersmith (1967) Özsaygı Ölçeği uygulanmıştır. Ölçekten düşük ve orta düzeyde puan alan 26 öğrenci belirlenmiş ve öğrencilerin 13zü deney grubuna, 13zü ise kontrol grubuna alınmıştır. Deney grubu 12 haftalık, sosyal beceri eğitimine alınmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir işlem yapılmamıştır. Sosyal Beceri Eğitiminden önce ve sonra deney ve kontrol grubu öğrencilerine özsaygı ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca, deney grubuna kalıcılık testi de uygulanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasından sonra SPSS programına girilen veriler düzenlenerek analize hazır hale getirilmiştir. Toplanan veriler SPSS 20.00 for Windows paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada Mann Whitney U testi, Friedmen testi, Wilcoxon işaretler testi ve Kuruskall Wall testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, genel olarak sosyal beceri eğitiminin, öğrencilerin özsaygı düzeyini olumlu etkilediği yönündedir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin özsaygı ön-test, son-test puanları arasında anlamlı fark bulunmuştur (p<.05). Ayrıca deney ve kontrol grubu öğrencilerinin sontest özsaygı puanları arasında anlamlı fark olduğu bulunmuştur (p<.05). Deney grubundaki çocukların son-test ve kalıcılık testi puan ortalamaları arasında farklılığın anlamlı olmadığı( p>.05) ve Sosyal Beceri Eğitimi Programının etkisinin halen devam ettiği görülmüştür. Araştırmada özsaygı puanı ile cinsiyet, doğuş sırası arasında da anlamlı fark bulunmamıştır ( p>.05).