Görme engelli öğrencilere Braille okuma ve not alma cihazını kullanma becerisinin kazandırılmasında eşzamanlı ipucu yöntemiyle yapılan öğretimin etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RECEP GÜR

Danışman: BANU ARSLANTEKİN

Özet:

Bu araştırmada görme engelli öğrencilere Braille okuma ve not alma cihazını kullanma becerisinin kazandırılmasında eşzamanlı ipucu yöntemiyle yapılan öğretimin etkililiği incelenmiştir. Ayrıca bu çalışmada, bireylerin kazandıkları becerileri öğretimden 10, 20 ve 30 gün sonra da sürdürüp sürdüremedikleri ile kazanılan beceriyi bireylerin farklı ortam ve farklı kişilere genelleyip genelleyemedikleri de araştırılmıştır. Araştırmada eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiğini belirlemek üzere tek denekli araştırma modellerinden, denekler arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırma ikisi kız biri erkek olmak üzere üç görme engelli öğrenci ile yürütülmüştür. Bu araştırmanın bağımlı değişkeni, Braille okuma ve not alma cihazını kullanma becerisidir. Bağımsız değişkeni ise Braille okuma ve not alma cihazını kullanma becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucu yöntemiyle yapılan öğretimdir. Görme engelli öğrencilere Braille okuma ve not alma cihazını kullanma becerisi öğretiminde eşzamanlı ipucu yöntemiyle yapılan öğretimin etkililiğini değerlendirmek üzere araştırma boyunca toplu yoklama, günlük yoklama, öğretim, izleme ve genelleme oturumları düzenlenmiştir. Ayrıca değerlendirmelerde tek fırsat yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, görme engelli öğrencilere Braille okuma ve not alma cihazını kullanma becerisi öğretiminde, eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkili olduğunu, öğretim sona erdikten 10, 20 ve 30 gün sonra da öğrenilenlerin kalıcılığını koruduğunu gösterir niteliktedir. Aynı zamanda, öğretimi yapılan beceriyi, deneklerin farklı ortamlara ve farklı kişilere genelleyebildikleri görülmektedir