Sosyoekonomik bakımdan dezavantajlı öğrencilerin bulunduğu okullarda öğrencilere sunulan akademik ve sosyal yardımların değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURCAN YILDIRIM

Danışman: Türker Kurt

Özet:

Bu çalışmada, sosyoekonomik bakımdan dezavantajlı çocuklara okulda ve okul dışında yapılan sosyal ve akademik yardımların değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi Ankara ili Sincan ilçesindeki ortaokullardan ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenen 13 okul müdüründen oluşmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Açık uçlu ve sondalarla desteklenmiş soruların bulunduğu görüşme formu kullanılarak katılımcılarla yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda okul müdürlerinin sosyoekonomik bakımdan dezavantajlı olmayı temel ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyin altında gelire sahip olmak olarak tanımlamışlardır. Okul müdürleri sosyal ihtiyaçları maddi, okul kıyafetleri, sosyal ortamda giyilecek kıyafetler olarak tanımlamışlardır. Okul müdürleri yapılan sosyal yardımların öğrencilerin okulla ilgili ihtiyaçlarını kısmen karşıladığını belirtmişlerdir. Sosyoekonomik bakımdan dezavantajlı öğrencilere yapılan yardımların, ilgili olan ve başarılı olmak isteyen öğrencilere nispeten faydalı olduğu söylenmiştir. Sosyoekonomik bakımdan dezavantajlı fakat kendi ekonomik durumlarını gizleyen veya ilgisiz öğretmen ve idarecilerden kaynaklı nedenlerle ulaşılamayan öğrencilere bu imkânlar sunulamamaktadır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak sosyoekonomik bakımdan dezavantajlı öğrencilere, ihtiyaçlarına göre, okul içinde ve dışında sunulan akademik ve sosyal yardımları artırılması, öğrencilere ihtiyaçlarını nerelerden karşılayabilecekleri konusunda bilgilendirme amaçlı etkinlikler yapılması, öğrencilere yapılacak yardımlarda kamu kuruluşlarının etkin olması, yardımların gerçek ihtiyaç sahiplerine verilmesi ve adil olarak dağıtımın yapılabilmesine yönelik çözüm yollarının geliştirilmesinin gerektiği söylenebilir.