Müziksel işitme-okuma ve yazma (MİOY) derslerinde makamsal uygulamalara ilişkin durum saptamasına yönelik öğretmen görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: BURAK ÖZTÜRK

Danışman: ŞEBNEM YILDIRIM ORHAN

Özet:

Bu araştırma Müziksel işitme okuma ve yazma dersinde yer alan makamsal okuma-yazma uygulamaları için kullanılan kaynakların saptanması ve bu uygulamalara nasıl yer verildiğini belirlemek amacı ile hazırlanmış bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı MİOY dersine giren öğretim elemanları, araştırmanın örneklemini ise Gazi Üniversitesi, 100. yıl Üniversitesi, İnönü Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Erzincan Üniversitesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Müzik Öğretmenliği Bölümleri MİOY dersi öğretim elemanları oluşturmaktadır. Araştırmada Müzik eğitimi Ana bilim dallarında MİOY dersine giren öğretim elemanlarının görüşlerini almak için anket uygulanmış ve durum saptaması yapılmıştır. Bu görüşler sayısal verilerle tablolar halinde gösterilerek ifade edilmiştir. Elde edilen sonuçlara dayalı olarak ortaya konulan bulgular ve yorumlar değerlendirilerek öneriler sunulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre; 1- Örneklemi oluşturan öğretim elemanlarının tamamı bölüm giriş sınavlarının ezgi tekrarı aşamasında makamsal ezgilere yer verdikleri, 2- Öğretim elemanlarının çoğunluğunun, bölüm giriş sınavlarının makamsal okuma ve yazma aşamasında daha çok hüseyni, hicaz ve kürdi makamlarına yer verdiği, 3-Öğretim elemanlarının büyük çoğunluğunun kaynakların yeterli olmadığı görüşünde oldukları, 4-Öğretim elemanlarının çoğunluğunun Muammer Sun Türk müziği makam dizileri, Ali Sevgi-Erdal Tuğcular Halk ezgileri ile solfej, Ülkü Özgür-Salih Aydoğan Müziksel yazma eğitimi ve ezgi bankası ve kendi kişisel çalışmalarından faydalandıkları, tampere sisteme göre yazılmış kaynakların yanı sıra geleneksel Türk müziği kaynaklarından da yararlandıkları, 5-Örneklemi oluşturan öğretim elemanlarının çoğu MİOY derslerinde makamsal okuma-yazma uygulamalarında daha çok Hüseyni, Kürdi, Hicaz makamlarına yer verdikleri, 6- Örneklemi oluşturan öğretim elemanlarının çoğunluğunun MİOY derslerinde yer alan makamsal okuma-yazma uygulamalarını, hem geleneksel çalgılarla hem de piyano ile, geleneksel Türk müziği sisteminde ve tampere sistemde ayrı ayrı işledikleri söylenebilir. 7-Örneklemi oluşturan öğretim elemanlarının % 41,65'i makamsal okuma-yazma uygulamalarını tampere sistemde verilmesinin makamların özelliğini etkilediği, % 33,32'sinin de etkilemediği görüşünde oldukları ortaya çıkmıştır.