ORTAOKUL FEN BİLİMLERİ DERSİNDE UYGULANAN STEM ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN SORGULAMA, PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ İLE MOTİVASYONLARI ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Gülin BUYURAN

Danışman: Ömer Saylar

Özet:

Hızla değişen eğitim sistemleri ile birlikte, öğrencilerin ne kadar bilgiye sahip olduğunun yanı sıra bir problem karşısında bu bilgileri nasıl kullandıkları önem kazanmaya başladı. Bir problem karşısında farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm üretebilmek ve çözüm bulma sürecinde 21. yüzyıl becerilerini geliştirmeyi hedefleyen STEM eğitim modeli ortaya çıkmıştır. Bilim (Science), Teknoloji (Technology), Mühendislik (Engineering) ve Matematik (Mathematics) disiplinlerinin baş harflerinden oluşturulan STEM eğitim modeli günümüzün popüler eğitim modeli haline geldi. Son zamanlarda özellikle fen alanındaki eğitiminde geleneksel ders anlatım sisteminden uzaklaşarak fen dersindeki kavramları günlük hayattan örneklerle somutlaştırmak için STEM eğitim modeli tercih edilmektedir. Bu çalışmada, STEM etkinliklerinin 5. Sınıf seviyesindeki öğrencilerin sorgulama, problem çözme becerileri ile fen bilimleri dersine yönelik motivasyonlarına olan etkisi incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden olan ön test/son test eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında İstanbul’a bağlı Üsküdar ilçesindeki özel bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 44 5. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak sorgulama becerileri ölçeği, problem çözme envanteri ve fen öğrenmeye yönelim ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın

uygulama bölümü 5 haftalık süreçte tamamlanmıştır. Süreç sonucunda elde edilen nicel veriler SPSS 20 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda 5. Sınıf öğrencilerinin STEM etkinlikleri ile birlikte sorgulama ve problem çözme becerilerinin yanı sıra fen dersine yönelik motivasyonlarında da anlamlı bir fark saptanmıştır.

Anahtar kelimeler: STEM etkinlikleri, sorgulama, problem çözme, motivasyon