OKUL YÖNETİCİLERİNİN KAYIRMACILIK DAVRANIŞLARINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI (ANKARA İLİ ALTINDAĞ İLÇESİ ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LEVENT KOLUKIRIK

Danışman: Ayhan Ural

Özet:

Bu araştırmanın amacı, seçilen bazı değişkenlere göre okul yöneticilerinin yönetim süreçlerindeki kayırmacılık davranışlarına ilişkin öğretmen algıları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemektir. Araştırma genel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın evreni Ankara İli Altındağ İlçesindeki kamu ortaokullarında görev yapan 1056 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak 392 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre okul yöneticilerinin planlama, örgütleme, koordinasyon ve değerlendirme süreçlerindeki kayırmacılık davranışlarına ilişkin öğretmen algıları “hiçbir zaman” düzeyindedir. Okul yöneticilerinin kayırmacılık davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının “cinsiyete göre değişimi” incelendiğinde; planlama, örgütleme, koordinasyon ve değerlendirme süreçlerinde erkek öğretmenler kadın öğretmenlerin yöneticiler tarafından kayrıldığını düşünmektedir. Okul yöneticilerinin kayırmacılık davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının “okul türüne göre değişimi” incelendiğinde örgütleme ve değerlendirme süreçlerinde imam hatip ortaokulu öğretmenlerinin kayırmacılık algısının ortaokul öğretmenlerinden yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Bu sonuçlara göre okul yöneticilerinin kayırmacı uygulamalar ve bu uygulamaların olumsuz sonuçları hakkında bilgilendirilmesi ve okul yöneticilerine konu ile ilgili hizmet içi eğitim seminerleri verilmesi önerilebilir.