Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet Ali ÜZGÜ
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Hacı Ahmet Pekel
Eş Danışman: Ebru Olcay Karabulut
Özet:
Bu araştırma ile Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin egzersiz bağımlılığı ve fiziksel benlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma tarama (survey) metodu kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırmanın kapsam grubunu Türkiye’nin her coğrafi bölgesinden birer tane olacak şekilde rastgele seçilmiş, 7 üniversitenin spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Katılımcıların sosyo demografik bilgilerinin elde edilebilmesi için “Kişisel Bilgi Formu”, egzersiz bağımlılığı düzeylerinin belirlenebilmesi için “Egzersiz Bağımlılığı Ölçeği (EBÖ)” ve fiziksel benlik düzeylerinin belirlenebilmesi için “Fiziksel Benlik Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilmiş olan verilere normallik testi yapılmış olup, verilerin normal dağıldığı tespit edilmiştir. İkili karşılaştırmalarda Independent Sample T testi, çoklu karşılaştırmalarda One Vay Anowa ve farklılık kaynağının belirlenmesinde Tukey HSD testi kullanılmıştır. İki ölçek arasında nasıl bir ilişki olduğunun belirlenebilmesi için ise Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde ve yorumlarda, p<0,05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Sonuç olarak; katılımcıların VKİ kategorisi faktörü ile egzersiz bağımlılığı düzeyleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmezken; cinsiyet, yaş, öğrenim görülen bölüm, öğrenim görülen sınıf, algılanan ekonomik düzey, spor yaşı, spor branşı ve egzersiz bağımlılığı algısı faktörleri ile egzersiz bağımlılığı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). Katılımcıların fiziksel benlik düzeyleri ile cinsiyet, yaş, VKİ kategorisi, öğrenim görülen bölüm, öğrenim görülen sınıf, algılanan ekonomik düzey, spor yaşı, spor branşı ve egzersiz bağımlılığı algısı faktörleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). Son olarak, katılımcıların egzersiz bağımlılığı ile fiziksel benlik düzeyi arasında pozitif yönde bir ilişki tespit edilmiştir (p<0.01). Bu sonuçlara göre; eğitim kurumları bünyesinde psikolojik danışmanlık hizmetlerine erişimin kolaylaştırılması veya egzersiz bağımlılığı konusunda uzman bir danışmana yönlendirme yapılması ve medyanın etkisiyle oluşabilecek yanlış beden algısının önüne geçilmesi için, sağlıklı ve gerçekçi beden standartlarının vurgulandığı bilgilendirici araştırmalar yapılması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler : Egzersiz Bağımlılığı, Fiziksel Benlik, Spor Bilimleri Fakültesi