Artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları, kavram yanılgıları ve derse katılımlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: MUSTAFA SIRAKAYA

Danışman: EBRU KILIÇ ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı; artırılmış gerçeklik öğrenme materyali kullanımının öğrencilerin başarıları, kavram yanılgıları ve derse katılımları üzerindeki etkisini test etmek ve öğrencilerin artırılmış gerçeklik öğrenme materyali hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla 7. sınıf Fen ve Teknoloji dersi, Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi ünitesinde kullanılmak üzere, UzayAR adı verilen bir artırılmış gerçeklik öğrenme materyali geliştirilmiştir. Araştırma sürecinde karma yöntemlerden açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014- 2015 eğitim öğretim yılında Prof. Dr. Erol Güngör Ortaokulunun 7. sınıflarında öğrenim görmekte olan 118 (62 deney grubu, 56 kontrol grubu) öğrenci oluşturmaktadır. Bağımlı değişkenlere göre denkleştirilen şubeler rasgele olarak deney ve kontrol gruplarına atanmıştır. Araştırma boyunca deney grubunda artırılmış gerçeklik öğrenme materyali kullanılırken, kontrol grubunda ise normal ders materyalleri (ders kitabı, basılı materyaller, video, animasyon vb.) ile öğretim gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak, araştırmanın nicel sürecinde başarı testi, kavram yanılgı testi, derse katılım ölçeği ve artırılmış gerçeklik görüş anketi kullanılmıştır. Nitel süreçte ise öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde, ilişkisiz örneklemeler için tek faktörlü varyans analizi, ilişkili örneklemler için tek faktörlü varyans analizi, tek faktörlü kovaryans analizi, betimsel istatistik ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, artırılmış gerçeklik öğrenme materyalinin kullanıldığı deney grubundaki öğrenciler normal ders materyalleriyle öğretim yapılan kontrol grubundaki öğrencilere göre daha başarılıdırlar. Benzer olarak deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre daha az kavram yanılgısına sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerde daha az oranda yeni kavram yanılgılarının oluştuğu ve daha fazla oranda var olan kavram yanılgılarının giderildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Deney ve kontrol grupları arasında derse katılımları bakımından yeteneklerin katılımı, etkileşim / performans katılımı, duygusal katılım alt boyutlarında ve toplam derse katılım puanları bakımından anlamlı farklılık olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin artırılmış gerçeklik öğrenme materyali hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla yapılan görüşmeler sonucunda, öğrencilerin artırılmış gerçeklik öğrenme materyalinin soyut konuları somutlaştırdığı, konuların anlaşılmasına yardımcı olduğunu ve derse daha aktif katılımı sağladığını düşündükleri anlaşılmıştır. Ayrıca öğrenciler artırılmış gerçeklik öğrenme materyalinin derse karşı ilgi ve motivasyonlarını artırdığını, dersi daha ilginç ve eğlenceli hale getirdiğini ve derste arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle olan iletişimlerini artırdığını belirtmişlerdir. Bunların yanı sıra öğrencilerin artırılmış gerçeklik öğrenme materyalini kolaylıkla kullanabildikleri ve tekrar kullanmayı istedikleri sonucuna ulaşılmıştır.