14-15 Yaş Grubu Futbolcularda Farklı Sosyal Aktivitelerin Karar Verme Ve Benlik Saygısı Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KADİR TİRYAKİ

Danışman: Ahmet Azmi Yetim

Özet:

Bu çalışmanın amacı 14-15 yaş grubu futbolcularda Farklı sosyal aktivitelerin karar verme ve benlik saygısı düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada deneysel araştırma deseni kullanılmış ve 2017-2018 futbol sezonunda Düzce ilinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 14-15 yaş grubu (25 kontrol-25 deney) 50 futbolcu oluşturmaktadır. Rastgele seçim yöntemi ile belirlenen deney grubuna 8 hafta boyunca hafta da bir gün farklı sosyal aktivite programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir sosyal aktivite programı uygulanmamıştır. Futbolcuların karar verme becerileri ve benlik saygısı düzeylerini ölçmek için; Morris Rosenberg tarafından (1965) geliştirilen, Çuhadaroğlu tarafından Türkçe ye uyarlanan Benlik Saygısı Ölçeği ve Mann ve ark. (1998) tarafından geliştirilen, Deniz (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Melbourne Karar Verme Ölçeğini kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 17.0 paket programın kullanılarak analiz edilmiştir. Gruplar arasındaki demografik özelliklere göre dağılımlarda betimleyici istatistik testi kullanılmıştır. Örneklem grubundan elde edilen verilerin normal dağılıma uygun olup olmadığının belirlenebilmesi amacıyla Shapiro-Wilk testi yapılmıştır. Normal dağılım gösteren verilerin ön test son test sonuçlarının analizi için parametrik testlerden Independent Samples t testi ve Paired Samples t testi kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilerin ön test son test sonuçlarının analizinde non-parametrik testlerden Mann Whitney U testi ve Wilcoxon testlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak 14-15 yaş grubu futbolcularda sosyal aktivitelerin karar verme becerileri alt boyutlarından kaçınma karar verme ve toplam karar verme puanlarında ön test lehine anlamlı fark bulunmuş, dikkatli, erteleyici ve panik alt boyutlarda ön test ve son test ortalama puanlarında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Benlik saygısı ölçeğinden aldıkları ön test son test ortalama puanlarında deney grubu lehine istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Böylece yapılan sosyal aktivite uygulamalarının 14-15 yaş grubu futbolcularda karar verme becerilerinde istatiksel olarak anlamlı bir katkı sağlamadığı ama benlik saygısı ortalama puanları açısından anlamlı bir etki yarattığı tespit edilmiştir.


Anahtar Kelimeler: Karar Verme Becerileri, Benlik Saygısı, Sosyal Aktiviteler, Futbolcu