Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fatma Ceyda Çınardal
Danışman: ŞEYDA ÇİLDEN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim düzeyinde keman öğrenimi gören lisans öğrencilerinin müzik yazısını etkili okuma stratejilerini kullanma düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir ölçümlerin elde edildiği, kullanışlı bir ölçme aracı geliştirmek ve bu düzeyi etkileyen faktörleri belirlemektir. Araştırmacı tarafından geliştirilen ve üst düzey düşünme becerilerinin işe koşulması açısından eleştirel okumayla ilişkilendirilmiş stratejileri içeren ölçme aracı sayesinde öğrencilerin; müzik yazısını okuma niteliklerinin artırılması, kendi düşünme ve öğrenme süreçleri hakkında farkındalık kazandırılması ile bu süreci bilinçli biçimde yürütmelerinin sağlanması hedeflenmektedir. Korelasyonel araştırma türünde yapılandırılan bu çalışmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Türkiyezde lisans düzeyinde müzik eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören keman öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, amaçlı örneklemeyle belirlenen, Türkiyeznin yedi bölgesinde yer alan 18 üniversiteden üç farklı fakülte türünde (Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü, Devlet Konservatuvarı Müzik Bölümü) öğrenim gören 396 lisans 1., 2., 3. ve 4. sınıf keman öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Müzik Yazısını Etkili Okuma Stratejileri Ölçeği (MYEOSÖ) ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Veriler üzerinde yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, güvenirlik çalışmaları kapsamında maddelerin iç tutarlık (Cronbach Alpha) katsayıları incelenmiştir. Analizler sonucunda, çalma öncesi, çalma sırası ve çalma sonrası alt boyutlarından oluşan 34 maddelik bir ölçek elde edilmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında, ölçekten alınan toplam puanlara göre, araştırma kapsamında incelenen bağımsız değişkenlerin, yükseköğretim düzeyinde keman öğrenimi gören lisans öğrencilerinin müzik yazısını etkili okuma stratejilerini kullanma düzeylerini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin alt boyutlarından alınan puanlara bakıldığında ise, öğrencilerin müzik yazısını etkili okuma stratejilerini kullanma düzeyleri çalma öncesi alt boyutunda, yaş ve öğrenim görülen fakülte türü değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Bu bağlamda, alt amaçlar temelinde sıralanmış araştırma sonuçları doğrultusunda, uygulamaya yönelik ve sonraki araştırmacılara ışık tutabilecek çeşitli önerilerde bulunulmuştur.