EĞİTİM FAKÜLTESİ MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI 1.VE 3.SINIF ÖĞENCİLERİNİN PİYANO DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülbahar KARABULUT

Danışman: ENVER TUFAN

Özet:

Bu araştırma, Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 1. ve 3. sınıf öğrencilerinin, piyano dersine yönelik tutumlarının ölçülmesi ve bu tutumların; cinsiyet, devam edilen sınıf, mezun olunan lise, okulda yeteri kadar piyano çalışma olanağı bulabilme, kendisine ait bir piyanoya sahip olma ve kendi algıladığı piyano başarısı ile ilişkilerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Anabilim Dalları'nın 1. ve 3. sınıflarında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Tüm fakültelerdeki 1. ve 3. sınıf öğrencileri araştırma kapsamında yer aldığı için örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Araştırma ile ilgili veriler Doç. Enver TUFAN ve Yrd. Doç. Dr. Bahar GÜDEK tarafından geliştirilen Piyano Dersine Yönelik Tutum Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verile SPSS ( The Statistical Packet For Social Sciences ) paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulguları şöyle özetleyebiliriz; 1. Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Piyano dersine yönelik tutumlarının kararsızlık yönünde olduğu tespit edilmiştir. 2. Araştırmaya katılan kız ve erkek öğrencilerin piyano dersine yönelik tutumları araştırılmış, kız öğrencilerin tutumlarının olumlu, erkek öğrencilerin kararsız bir tutuma sahip oldukları görülmüştür. 3. Öğrencilerin piyano dersine yönelik tutumlarının mezun oldukları liseye göre farklılaşmadığı görülmüştür. Ancak 3. sınıfa devam eden Düz Lise ve Güzel Sanatlar Lisesi mezunu öğrencilerinin tutum puan ortalamalarının hoşnutluk alt boyutunda olumsuz ve kararsız tutum yapısına sahip olduğu da söylenebilir. 4. Devam edilen sınıf düzeyinde öğrencilerin tutumları karşılaştırılmış ve 1. sınıfların olumlu bir tutuma sahip oldukları görülürken, 3. sınıfların kararsız bir tutum sergiledikleri görülmüştür. 5. Okulda yeteri kadar piyano çalışma olanağı bulan öğrencilerle, çalışma olanağı bulamayan öğrencilerin toplama tutum puanları kararsızlık yönünde çıkmıştır ancak okulda çalışma olanağı var diyen öğrencilerin, olmayanlara göre daha olumlu tutuma sahip oldukları söylenebilir. 6. Evlerinde piyano bulunan öğrencilerin daha olumlu tutuma sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Ayrıca ölçeğin hoşnutluk alt boyutu ile ilgili genel tutum puanlarının ve sınıflara göre tutum puanlarının kararsız bir tutum yapısını yansıttığı da söylenebilir. 7. Öğrencilerin kendi algıladıkları piyano dersi başarı durumlarına göre, tutum puanları sıralamasının çok iyi, iyi, orta, zayıf çok zayıf sıralaması ile paralel şekilde olduğu görülmüştür. Ayrıca, başarı durumu zayıf ve çok zayıf olan öğrencilerin tutum puanlarının karasız bir yapı içerdiği de gözlenmektedir. Bu sonuçlar göz önünde bulundurularak araştırmacı tarafından çeşitli önerilerde bulunulmuştur.