Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Erdi Erdoğan
Danışman: BÜLENT AKBABA
Özet:Ters yüz edilmiş sınıf modeli, son dönemde önemi artan bir öğretim tasarımı modelidir. Bu model, öğrencilerin evde dersle ilgili çevrimiçi içerikle karşılaştığı, okulda ise aktif öğrenme süreçlerinin işletildiği bir yapıdadır. Bu kapsamda, bir harmanlanmış öğrenme modeli olan ters yüz edilmiş sınıf modelini öğretim sürecine dâhil etme çabaları giderek hızlanmıştır. Birçok derste olduğu gibi sosyal bilgiler dersinde de bu yeni modelin uygulanması ve var olan öğretim süreci sorunlarını ortadan kaldırmaya yönelik etkisinin ortaya çıkarılması önem arz etmiştir. Bu araştırmanın amacı; 6. sınıf sosyal bilgiler dersi İpek Yolunda Türkler Ünitesi'nde ters yüz edilmiş sınıf modeli ile öğrencilerin akademik başarılarının, sosyal bilgiler dersine ve kültürel mirasa duyarlılık değerine yönelik algılarının nasıl geliştiğinin ve uygulama sürecinde karşılaşılan sorunların nasıl giderilebileceğinin incelenmesidir. Araştırma, sosyal bilgiler öğretimini farklılaştırıcı bir yapıda olması nedeniyle önemli görülmektedir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımından yararlanılmıştır. Eylem araştırması, araştırmanın desenini oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulaması 2017-2018 Eğitim-Öğretim 2. Yarıyılında Kırıkkale ilinde yer alan bir ortaokulda yürütülmüştür. Uygulama süreci 9 haftalık bir zaman diliminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen 21 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını ise akademik başarı testi, gözlem, araştırmacı günlüğü, yarı-yapılandırılmış görüşme, odak grup görüşmesi ve öğrenci ürünleri oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde, sistemik analiz süreci kapsamında, nitel analiz yöntemleri olan içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde bağımlı örneklem t-testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarıları anlamlı olarak artış göstermiştir. Öğrencilerin kültürel mirasa duyarlılık değerine yönelik algıları süreç içerisinde dikkate değer bir gelişme göstermiştir. Öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik algıları, uygulama sürecinde gelişim göstermiştir. Ters yüz edilmiş sınıf modelinin uygulama sürecinde ise ilk hafta öğrencilere sunulan çevrimiçi içerik haricinde herhangi bir sorunla karşılaşılmamıştır. Son olarak, ters yüz edilmiş sınıf modelinin uygulama süreci farklı veri toplama araçlarıyla ve farklı öğrenci gruplarıyla test edilebilir.