Türkiye demiryolu ağında yolcu türleri için yolcu taşıma performans modellemeleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: SERDAR AK

Danışman: HİKMET BAYIRTEPE

Özet:

Ülkemizde şehirlerarası demiryolu yolcu taşımaları, 11.120 km'si konvansiyonel, 888 km'si Yüksek Hızlı hat olmak üzere toplam 12.008 km uzunluğundaki mevcut demiryolu ağında TCDD Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmada; 2005-2012 yılları arasında TCDD tarafından tüm ağ üzerinde gerçekleştirilmiş yolcu taşıma verileri kullanılmış olup, bu yıllar arasında TCDD tarafından 65 farklı bilet türü uygulanmıştır. Bu farklı bilet türleriyle benzerliklerine göre yedi adet Ana Yolcu Grubu oluşturulmuştur. Oluşturulan bu gruplar "Tam", "Ticari İndirimli", "Zorunlu İndirimli", "Personel", "YHT Kart ve Abonman", "Kampanya" ve "Kombine" Ana Yolcu Grupları olarak isimlendirilmiştir. Mevcut veritabanı, her bir Ana Yolcu Grubu için ayrı ayrı olmak üzere yıllık, mevsimsel, çeyrek dönem ve aylık zaman dilimlerine göre taşınan yolcu sayısı, yolcu-km ve uygulanan bilet ücreti cinsinden tasnif edilerek yeni bir veritabanı türetilmiştir. Bu veritabanı ile; Ana Yolcu Gruplarına göre; yolcu sayısı, yolcu-km ve bilet ücretleri gibi ulaştırma birimleri; yıllık toplamlara oranlar cinsinden mevsimsel, çeyrek dönem ve aylık zaman dilimlerine dağılımlar belirlenmiş, bu dağılımlar 2005-2012 yılları bütünü için optimize edilmiş, bu düzeltilmiş dağılımlar yardımıyla demiryolu yolcu taşıma karakteri ve performansı belirlenerek değerlendirilmiş ve birim yolcu başına ortalama seyahat uzunluğu, birim yolcu başına ortalama bilet ücreti ve birim yolcu-km başına ortalama bilet ücreti tespit edilerek değerlendirilmiştir.