9. SINIF BİYOLOJİ DERSİ BİLİM-TEKNOLOJİ-TOPLUM-ÇEVRE-(BTTÇ)-KAZANIMLARININ ÖĞRENCİLERDE OLUŞUM DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sibel SEVGİLİ

Danışman: TAHİR ATICI

Özet:

Bu çalışmanın amacı; 2008-2009 Eğitim Öğretim Yılı'ndan itibaren okutulmak üzere hazırlanmış Biyoloji Ders Kitabı'nda yer alan konuların içerdiği kazanımların öğrencilerde oluşum düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, 9. Sınıf Biyoloji Dersi Bilim-Teknoloji-Toplum-Çevre (BTTÇ) kazanımlarının öğrencilerde oluşum düzeyleri saptanmıştır. Araştırmada güvenirliği ölçülmüş 23 soruluk bir başarı testi oluşturulmuştur. Ankara Anadolu Lisesi, Yıldırım Beyazıt Lisesi ve Dikmen Hürriyet Anadolu Lisesinden toplam 100 öğrenciye hazırlanan başarı testi uygulanmıştır. Bu başarı testinin, öntest uygulaması birinci dönemin 3. haftasında; sontest uygulaması ise ikinci dönemin sona ermesinden 3 hafta önce yapılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen veriler SPSS Paket Programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulguların analizleri sonucunda; Orta öğretim 9. Sınıf Biyoloji Dersi Bilim-Teknoloji-Toplum-Çevre (BTTÇ) kazanımlarının öğrencilerde oluşum düzeyleri % 9.00 olarak saptanmıştır. Konunun gerektirdiği alt başlıklardaki kazanımların oluşum düzeyleri ise; öğrencilerin 9. Sınıf Biyoloji Dersinin öğretim programında yer alan bilişsel kazanımların oluşum düzeyleri % 8,31; öğrencilerin 9. Sınıf Biyoloji Dersinin öğretim programında yer alan duyuşsal kazanımların oluşum düzeyleri % 10.57'dir. Duyuşsal kazanımlarının oluşum düzeyinin, duyuşsal kazanımlardan % 2.26'lık bir oranla daha fazla oluştuğu saptanmıştır.