Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: İLKSEN ÜSTÜNDAĞ
Danışman: BEYHAN ZABUN
Özet:Toplumsal cinsiyet rolleri özellikle ataerkil toplumlarda kadının fiziksel, psikolojik ve ekonomik bağlamlarda örselenmesine sebep olmaktadır. Türkiye'de artan kadına yönelik şiddet olayları toplumsal cinsiyet rolleriyle ilgili geliştirilen kalıp yargıların bir sonucudur. Kadına yönelik şiddetin hem bireysel hem de toplumsal olumsuz sonuçları bulunmaktadır. Kadına yönelik şiddetin önlenmesi için dernekler, sivil toplum kuruluşları ve hükümetin çalışmaları dikkat çekmektedir. Ancak istatistikler bu şiddetin artarak devam ettiğini göstermektedir ve bu da yasaların ve diğer çalışmaların amacına ulaşamadığını akla getirmektedir. Eğitim ise toplumsal bir problemin zaman içinde çözümünü sağlayacak öncü kurumlardan biridir. Bu sebeple toplumsal cinsiyete dair olumsuz kalıp yargılar hakkında toplumsal değişimi sağlayabilecek güçtedir. Bir toplum bilimi olarak kabul edilen sosyoloji ise hem şiddeti hem toplumsal cinsiyeti kendine konu edinmektedir. Bu çalışma Türkiye'deki kadına yönelik şiddet ve toplumsal cinsiyet rollerinin diğer olumsuz yansımalarını en aza indirme amacında Ortaöğretim Sosyoloji dersine düşen görevi vurgulamaktadır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle literatür taraması yapılarak problem net bir biçimde ortaya konulmaktadır. Ardından Sosyoloji ders kitabı feminist bakış açısıyla incelenmekte ve Sosyoloji dersinin toplumsal cinsiyet eğitimine dair yeterliliği hakkında Ortaöğretim Sosyoloji dersi öğretmenleriyle görüşme gerçekleştirilmektedir. Bulgular Sosyoloji dersinin bugünkü halinin toplumsal cinsiyet eğitimi için yeterli olmadığı yönündedir. Araştırmanın sonucunda bu probleme dair görüş ve öneriler sunulmaktadır.