TARİH SERMAYESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra Çalışkan

Danışman: Bahri Ata

Özet:

Fransız sosyolog Bourdieu sosyoloji çalışmaları ile sermayenin, habitus ve alan ile etkileşimi yoluyla eşitsizliklerin yıllarca yeniden üretildiğinin altını çizer. Eğitim söz konusu olduğunda her ne kadar tarafsız gibi görünse de öğrencilerin farklı ailelerden dolayısıyla farklı maddi, kültürel, sosyal sınıflardan geliyor olması eşitsizliğe sebep olur. Farklı ailelerden gelen öğrenciler eğitimlerini ailenin sunduğu imkânlar üzerine inşa eder, bunun sonucu olarak her öğrenci farklı bir seviyeden eğitime başlar. Eğitim sürecinin en başından itibaren etkili olan bu kalıpların aşılması için öncelikle tanımlanması ve tespit edilmesi gerektiği açıktır. Bu araştırmanın amacı tarih sermayesini tarih alanındaki birikimi, ilgiyi ve kalıpları tespit etmek üzere Bourdieu’nün sosyoloji kuramından hareketle sosyoloji temelli bir bakış açısı ile kavramsallaştırmak ve İngiliz akademisyen Louise Arher’ın ortak çalışmalar ile geliştirdiği bilim sermayesi çalışmaları doğrultusunda “Tarih Sermayesi Ölçeği” ismiyle ölçek olarak geliştirmektir. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kapsayan karma yöntem türlerinden keşfedici sıralı desen kullanılmıştır. Nitel araştırma bölümünde doküman incelemesi veri toplama yöntemi kullanılarak tarih sermayesi kavramı geliştirilmiştir. Nicel araştırma bölümünde ise tarih sermayesi kavramına yönelik “Tarih Sermayesi Ölçeği” geliştirilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesinde bilim sermayesi boyutlarında kullanılan 8 alt boyut tarih alanına uygun olarak belirlenmiştir. 8 alt boyut ve 80 maddeden oluşan madde havuzu uzman değerlendirmesi sonucunda 8 alt boyut ve 48 maddeye düşürülmüştür. İstanbul İli Avrupa ve Anadolu Yakası’ndan 4 ortaöğretim 8. sınıf ve 9 lise 12.  sınıf düzeyindeki fen, Anadolu, mesleki eğitim, imam hatip ve sosyal bilimler lisesinde eğitim gören 1132 öğrenciden toplanan verilerin AFA ve DFA analizi sonucunda 8 alt boyut ve 38 maddeden oluşan Tarih Sermayesi Ölçeği (TSÖ) geçerliği ve güvenirliği test edilerek nihai halini almıştır. Veri analizinin bazı sonuçlarına göre erkek öğrencilerin, anne ve babalarda daha yüksek eğitim seviyesine sahip olanların, sosyal bilimler ve meslek liselerindeki öğrencilerin daha yüksek tarih sermayesine sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca liselere giriş sınavında daha düşük puana sahip öğrencilerin tarih sermayesi ölçeğinde daha düşük puanlara sahip olduğu belirlenmiştir. Boyutlar açısından tarihsel medya tüketimi boyutu ile tarih sermayesi genel puanları arasında oldukça güçlü pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuçlar kültürel ve sosyal birikimlerdeki avantajlı durumun öğrencilere pozitif olarak yansıdığını gösterir niteliktedir. Araştırma kapsamında yeni bir kavrama yönelik ölçme aracının geliştirilmesinin, tarih eğitimi ile sosyoloji alanlarında yapılmış bu disiplinlerarası araştırmayı özgün kılacağı düşünülmektedir.