Eğitimde niteliğin artırılması ve öğretmenlerin statüsünün iyileştirilmesinde kariyer basamaklarının değerlendirilmesi(Konya ili örneği)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: SERDARHAN MUSA TAŞKAYA

Danışman: KEMAL KÖKSAL

Özet:

Bu arastırmada, ögretmenlik mesleginin kariyer basamakları biçiminde yapılandırılmasının egitimin niteligini artırması ve ögretmenlerin statüsünü iyilestirmesi açısından; müfettis, ögretmen ve okul yöneticilerinin görüsleri dogrultusunda degerlendirilmesi amaçlanmıstır. Nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin birlikte kullanıldıgı bu arastırma, karma modelde yürütülmüstür. Arastırmanın evreni 17.278 kisiden olusmaktadır. Nicel örneklem 915 ve nitel örneklem 30 katılımcıdan olusmaktadır. Arastırmada elde edilen nicel veriler, SPSS programında çözümlenmistir. Katılımcıların görüsleri arasında fark olup olmadıgı; tek yönlü varyans analizi (ANOVA), t testi, Dunnet C ve LSD testi ile kontrol edilmistir. Görüsmeden elde edilen nitel veriler betimsel analizle çözümlenmistir. Arastırmada nicel verilerden elde edilen bulgulara dayanarak su sonuçlara ulasılmıstır: Katılımcılar, ögretmenlik mesleginin kariyer basamakları biçiminde yapılandırılmasının egitimin niteligine olumlu etkileri olacagına az düzeyde katılmaktadırlar. Ögretmenlik mesleginin kariyer basamakları biçiminde yapılandırılması, ögretmenlerin statüsünü az düzeyde artıracaktır. Ögretmenlik kariyer basamaklarında yükselmede esas alınan ölçütler ve oranlar, orta düzeyde kabul görmüstür. Ögretmenlik kariyer basamakları yapılanmasına yönelik öneriler, orta düzeyde kabul görmüstür.Arastırmada nitel verilerden elde edilen bulgulara dayanarak su sonuçlara ulasılmıstır: Ögretmenlik kariyer basamakları yapılanması, egitimin ve ögretmenlerin niteligini olumlu ve olumsuz biçimde etkileyecektir. Ama bu etki, daha çok olumlu yönde olacaktır. Ögretmenlik kariyer basamakları yapılanması, ögretmenlerin statüsünü az ama olumlu etkileyecektir. Kariyer basamaklarında yükselme ölçütlerinden Egitim ve Etkinlikler baslıgı altında yer alan ölçütler daha çok kabul görürken, özellikle Kariyer Basamakları Yükselme Sınavı ve Sicil Notu kabul görmemistir. Ögretmenlik kariyer basamakları yapılanmasında çok sayıda eksiklik ve aksaklık görülmüstür. Ögretmenlere unvan verilmesinin olumlu ve olumsuz bazı etkileri vardır. Arastırma sonunda önerilere yer verilmistir.