6. sınıf matematik dersi eşitlik ve denklem konusunun drama yöntemi kullanılarak anlatılmasının öğrenci tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: HATİCE CEYLAN

Danışman: CENGİZ ÇİNAR

Özet:

Bu araştırma, 6. sınıf Matematik dersi "Eşitlik ve Denklemler" konusunda uygulanan drama yönteminin öğrencilerin matematik alanındaki tutumlarına olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada, Duatepe ve Çilesiz (1999) tarafından hazırlanıp, üniversite 1. sınıf öğrencileri üzerinde uygulanan ve Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.96 bulunan "Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce bu tutum testi Ankara ilindeki Tandoğan Ortaokulu ve Çalışkanlar İlkokulu 5, 6, 7, 8. sınıflarında öğrenim gören toplam 320 öğrenciye uygulanmıştır. Ortaokul öğrencileri üzerinde güvenilirliği test edilmiştir. Elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 20 programına aktarılarak analizler yapılmıştır. Uygulanan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, 38 olan madde sayısı 15'e düşürülmüş, 15 maddenin kapsam geçerliliği sonucunda 3 alt boyuta ayrıldığı ve bütün faktör yüklerinin 0,500'ün üstünde olduğu görülmüştür. Ayrıca korku alt boyutunun Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı 0,811 bulunduğu için yüksek derecede güvenilir olduğu, sevgi alt boyutu Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı 0,684 ve ilgi alt boyutu Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı 0,677 bulundukları için oldukça güvenilir olduğu saptanmıştır. Böylece "Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği " ortaokul öğrencilerine göre " Matematik Tutum Ölçeği" olarak uyarlanmıştır. Uygulamaya başlamadan önce, drama yöntemi ile "eşitlik ve denklemler" konusunu anlatan ders planları oluşturulmuştur. Çalışkanlar İlkokulu'nda biri deney grubu, diğeri kontrol grubu olmak üzere iki farklı 6. sınıf şubesi seçilmiştir. Ders anlatımına başlamadan önce, her iki gruba da "Matematik Tutum Ölçeği" ön test olarak uygulanmıştır. Daha sonra rasgele seçilen 6. sınıflardan deney grubuna "eşitlik ve denklemler" konusu drama yöntemi ile anlatılmıştır. Kontrol grubunda ise, öğretmen ders kitabı planındaki yöntem olan düz anlatım yöntemi kullanılarak ders işlenmiştir. 2 hafta süren ders anlatımları ve uygulama sonunda deney ve kontrol gruplarına "Matematik Tutum Ölçeği" son test olarak uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubunun ön test ve son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında sevgi, korku, ilgi alt boyutlarında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Drama uygulamaları sayesinde öğrencilerin matematik dersine karşı olan korkularının azaldığını, matematiğe yönelik sevgi ve ilgilerinin arttığı gözlemlenmiştir. Öğrencilerin matematik dersine yönelik olumlu tutum geliştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.