Teknolojik uygulamalarla destekli çevre eğitiminin ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERİDE KARATAŞ

Danışman: Halil İbrahim Yıldırım

Özet:

Bu araştırma teknolojik uygulamalarla destekli çevre eğitiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarıları üzerine nasıl bir etkisi olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ön test–son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılı I. döneminde Ankara’daki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 7.sınıf öğrencileri ile yürütülmüş ve 12 hafta sürmüştür. 7.sınıf şubelerinden rastgele bir şube kontrol, bir şube deney grubu olarak seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda 64 öğrenci (kontrol=32, deney=32) bulunmaktadır. Öğrencilerin çevreye yönelik tutum düzeylerini belirleyebilmek amacıyla “Çevresel Tutum Ölçeği”, çevre sorunlarına yönelik davranışlarını ölçmek amacıyla “Çevre Sorunlarına Yönelik Davranış Ölçeği” ve çevre başarılarını ölçmek amacıyla da ‘‘Çevre Konularına Yönelik Başarı Testi” çalışmanın başında ön test ve çalışma bitiminde son test olarak kullanılmıştır. Veriler Bağımsız Gruplar İçin t-Testi ve Bağımlı Gruplar için t-Testi analizleriyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda deney grubundaki öğrencilerin çevreye yönelik tutum, başarı ve davranış düzeylerinin anlamlı seviyede arttığı, kontrol grubundaki öğrencilerin ise başarı düzeylerinde anlamlı seviyede bir artış gerçekleşirken, tutum ve davranış düzeylerinde anlamlı bir gelişim gerçekleşmediği belirlenmiştir. Bu sonuç teknoloji destekli çevre eğitiminin çevreye yönelik tutum, başarı ve davranışın gelişiminde anlamlı bir etkisi olduğunu göstermektedir. Buna göre çevre eğitiminde teknolojik uygulamalara da yer verilmesi gerektiği önerilebilir.

Anahtar kelimeler : Teknoloji destekli çevre eğitimi, teknoloji, çevre, çevre eğitimi,

çevreye yönelik tutum, çevreye yönelik davranış