Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen ve Teknoloji Bilgilerini Günlük Hayatla İlişkilendirme Düzeylerinin Araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Habibe Ulutaş

Danışman: MUSTAFA AYDOĞDU

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeylerinin araştırılması ve bu konudaki görüşlerinin değerlendirilmesidir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, nicel bölümde Ankara'da bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 1, 2, 3 ve 4. sınıf, toplam 245 fen bilgisi öğretmen adayı; nitel kısımda ise nicel kısma katılan 7 fen bilgisi öğretmen adayıdır. Nicel boyutta tarama modeli, nitel boyutta durum çalışması kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Balkan Kıyıcı tarafından geliştirilen Günlük Yaşamda Fen ve Teknoloji Kullanım Anketi nin bazı bölümleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 13.0 programında; ortalama, standart sapma, frekans, yüzde, t testi ve varyans analizi hesaplanmıştır. Fen bilgisi öğretmen adayları ile fen ve teknoloji bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirmeleri hakkında görüşlerini öğrenmek için yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmen adaylarının fen ve teknoloji bilgilerini günlük hayatla yeterli düzeyde ilişkilendiremedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Fen ve teknoloji bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri cinsiyet, üniversiteye gelmeden önce yaşadıkları coğrafi bölge,üniversiteye gelmeden önce yaşadıkları yerleşim yeri ve aile gelir durumuna göre istatiksel olarak anlamlı farklılık göstermezken; bulundukları sınıfa göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Fen bilgisi dersi alanlarına göre, günlük hayatla bilgileri ilişkilendirme düzeyinde; fizik bilgileri ilk sırada yer alırken kimya bilgileri ikinci sırada, biyoloji bilgileri ise son sırada yer almıştır. Öğretmen adaylarıyla yapılan görüşmelerde ise; fen ve teknoloji eğitiminin günlük hayattaki en önemli rolünün bilgilerin günlük hayatla ilişkilendirilerek hayatı kolaylaştırması olduğu, üniversitede edinilen bilgilerin teoride kaldığı ve günlük yaşamda fen ve teknoloji bilgileriyle yeterince ilişki kurmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.