Üniversite öğrencilerinin düşünme ihtiyaçlarının temel psikolojik ihtiyaçlarının doyumuna göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: GÜLŞAH SORHAN

Danışman: GALİP YÜKSEL

Özet:

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin düşünme ihtiyaçlarının ve temel psikolojik ihtiyaçlarının doyumunun cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, algılanan sosyo-ekonomik durum ve devam edilen lisans bölümüne göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nin farklı bölümlerinde öğrenimlerine devam eden 336 kadın, 91 erkek olmak üzere 427 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada ''İhtiyaç Doyumu Ölçeği'', ''Düşünme İhtiyacı Ölçeği'' ve öğrencilerin cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, sosyo-ekonomik durum ve devam ettiği lisans bölümü hakkında bilgi toplamak amacıyla ''Kişisel Bilgi Formu'' kullanılmıştır. Veriler Manova, Tek Yönlü Anova ve t testi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların anne-baba eğitim durumu ve devam edilen lisans bölümüne göre düşünme ihtiyacı düzeyleri ve temel psikolojik ihtiyaçlarının doyumu ortak etkisi açısından anlamlı bir farklılık bulunmazken, sosyo-ekonomik durumlarına göre düşünme ihtiyacı düzeyleri ve temel psikolojik ihtiyaçlarının doyumu ortak etkisi açısından anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre, ihtiyaç doyumu toplam puanları farklılık göstermiş, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre ihtiyaç doyumu puanları yüksek çıkmıştır. Cinsiyetlerine göre düşünme ihtiyaçlarının farklılaşmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin sosyo-ekonomik durumlarına göre özerklik, yeterlik ve ilişkili olma alt ölçeklerinden aldıkları puanların anlamlı bir fark gösterdiği tespit edilmiştir. Cinsiyetlerine göre yeterlik, özerklik alt ölçek puanları anlamlı bir farklılık göstermezken, ilişkili olma alt ölçek puanları kız öğrencilerin yüksek olmak üzere anlamlı bir farklılık göstermiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri bölümlerine göre özerklik ve yeterlik alt ölçeklerinden aldıklar puanlar farklılık göstermemiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri bölümlerine göre ilişkili olma alt ölçeğinden aldıkları puanların anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Anne-baba eğitim durumlarına göre özerklik, yeterlik ve ilişkili olma alt ölçek puanlarının farklılık göstermediği tespit edilmiştir.