Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZEYNEL ABİDİN KOŞARCA
Danışman: Osman Çaydere
Özet:
Sanat tarihinde heykel sanatının önemli bir yeri vardır sanatın. İnsanoğlunun yaşam süreci
boyunca kendini ifade edebilmesi için seçtiği yöntemlerden biriside sanattır. Sanatın tarih
boyunca sanatın her evresinde heykele dair örnekler ile karşılaşmamız mümkündür. Yapılan
bu araştırmada üç boyutlu modelaj çalışmalarının öğrencilerin görsel algılarına etkisi
araştırılmıştır. Bu araştırma Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi
Bölümü Temel Tasarım sınıfından 4 öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Bu araştırmada,
temel tasarım dersinde üç boyutlu çalışmalarla elde edilecek kazanımların geliştirilmesine
katkı sağlayacak bir uygulama çalışması araştırılmıştır. Sanatın yaratım sürecinde aktarmak
istediği duygu ve düşünceleri en uygun malzemeyi seçerek görsele dönüştürür. Bu bazen bir
kâğıt parçası, bazen bir metal, bazen bir ağaç bazen de kildir. Şüphesiz heykel sanatı
sanatçıların içinde yaşadığı toplumu ve duyguları ifade etmesinde kullanılan en kadim
yollardan birisidir. Öğrenciler, bu tekniği kullanırken çeşitli denemeler yaparak yeni
yöntemler keşfederler ve yeni malzemeler kullanma gereksinimi duyarlar. Bu bağlamda ele
alındığında Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı Temel Tasarım dersi kapsamında eğitim gören
öğrencilere kendilerini ifade edebilecekleri farklı bir teknik olarak modelaj tekniğinin
anlatılmasının gerekli olduğu düşünülmüştür. Uygulama esnasında kullanılan malzemelerin
ve araçların nasıl kullanıldığı hakkında bilgiler verilmiş ve üç boyutlu uygulamaların
vi
içerisinde en temel yöntemlerden olan modelaj tekniğinin önemine değinilmiştir. Ayrıca ele
alınan malzemenin uygulama şekli ayrıntılı bir biçimde anlatılmış ve desteklenmiştir.
Araştırmadaki uygulama çalışmaları hakkında araştırmacı tarafından hazırlanan bir ölçek
vasıtasıyla uzman görüşü alınarak araştırmanın geçerliliği desteklenmiştir. Uygulamanın
sonunda bu tekniğin faydaları belirtilmiş ve en iyi sonuca ulaşabilmek için önerilere yer
verilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Temel Sanat Eğitimi, Görsel Algı, Heykel, Resim-İş Eğitimi