Resim-iş eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin temel tasarım derslerine yönelik modelaj çalışmalarının kazanımlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEL ABİDİN KOŞARCA

Danışman: Osman Çaydere

Özet:

Sanat tarihinde heykel sanatının önemli bir yeri vardır sanatın. İnsanoğlunun yaşam süreci

boyunca kendini ifade edebilmesi için seçtiği yöntemlerden biriside sanattır. Sanatın tarih

boyunca sanatın her evresinde heykele dair örnekler ile karşılaşmamız mümkündür. Yapılan

bu araştırmada üç boyutlu modelaj çalışmalarının öğrencilerin görsel algılarına etkisi

araştırılmıştır. Bu araştırma Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi

Bölümü Temel Tasarım sınıfından 4 öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Bu araştırmada,

temel tasarım dersinde üç boyutlu çalışmalarla elde edilecek kazanımların geliştirilmesine

katkı sağlayacak bir uygulama çalışması araştırılmıştır. Sanatın yaratım sürecinde aktarmak

istediği duygu ve düşünceleri en uygun malzemeyi seçerek görsele dönüştürür. Bu bazen bir

kâğıt parçası, bazen bir metal, bazen bir ağaç bazen de kildir. Şüphesiz heykel sanatı

sanatçıların içinde yaşadığı toplumu ve duyguları ifade etmesinde kullanılan en kadim

yollardan birisidir. Öğrenciler, bu tekniği kullanırken çeşitli denemeler yaparak yeni

yöntemler keşfederler ve yeni malzemeler kullanma gereksinimi duyarlar. Bu bağlamda ele

alındığında Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı Temel Tasarım dersi kapsamında eğitim gören

öğrencilere kendilerini ifade edebilecekleri farklı bir teknik olarak modelaj tekniğinin

anlatılmasının gerekli olduğu düşünülmüştür. Uygulama esnasında kullanılan malzemelerin

ve araçların nasıl kullanıldığı hakkında bilgiler verilmiş ve üç boyutlu uygulamaların

vi

içerisinde en temel yöntemlerden olan modelaj tekniğinin önemine değinilmiştir. Ayrıca ele

alınan malzemenin uygulama şekli ayrıntılı bir biçimde anlatılmış ve desteklenmiştir.

Araştırmadaki uygulama çalışmaları hakkında araştırmacı tarafından hazırlanan bir ölçek

vasıtasıyla uzman görüşü alınarak araştırmanın geçerliliği desteklenmiştir. Uygulamanın

sonunda bu tekniğin faydaları belirtilmiş ve en iyi sonuca ulaşabilmek için önerilere yer

verilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Temel Sanat Eğitimi, Görsel Algı, Heykel, Resim-İş Eğitimi