Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HİFA NAZİLE YILDIZ
Danışman: Kemal Öztemel
Özet:
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin bağlanma stillerinin duyguları ifade etme,
mizah tarzları ve iyimserlik düzeylerini ne derece yordadığını incelemektir Araştırmanın
çalışma grubu 320 kadın (%68.1) ve 150 erkek (%31.9) olmak üzere toplam 470 üniversite
öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştımacı tarafından
geliştirilen kişisel bilgi formu, İlişki Ölçekleri Anketi, Mizah Tarzları Ölçeği, Yaşam
Yönelimi Testi ve Duyguları İfade Etme Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen
bulgulara göre güvenli bağlanma stili ve saplantılı bağlanma stili puanları, duyguları ifade
etme puanlarına ilişkin toplam varyansın yaklaşık %7’sini açıklamaktadır. Güvenli
bağlanma stili puanları, katılımcı mizah tarzı puanlarına ilişkin toplam varyansın yaklaşık
%5’ini açıklamaktadır. Güvenli bağlanma stili ve kayıtsız bağlanma stili puanları, kendini
geliştirici mizah tarzı puanlarına ilişkin toplam varyansın yaklaşık %4’ünü açıklamaktadır.
Saplantılı bağlanma stili puanları, saldırgan mizah tarzı puanlarına ilişkin toplam varyansın
yaklaşık %1’ini açıklamaktadır. Saplantılı bağlanma stili puanları, kendini yıkıcı mizah tarzı
puanlarına ilişkin toplam varyansın yaklaşık %6’sını açıklamaktadır. Saplantılı bağlanma,
güvenli bağlanma stili ve korkulu bağlanma stili puanları, iyimserlik puanlarına ilişkin
toplam varyansın yaklaşık %13’ünü açıklamaktadır. Elde edilen bulgular literatür ışığında
tartışılmış ve çalışmanın sonunda bulgulara dayalı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler : Bağlanma stilleri, mizah tarzı, iyimserlik, duyguları ifade etme