Kitle iletişim araçlarından televizyonun Türkçe eğitimi açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE SUCU

Danışman: ÖZLEM BAYRAK CÖMERT

Özet:

Televizyon, önemli toplumsal işlevlere sahip kitle iletişim araçlarından biridir. Geniş kitlelere ulaşabilme özelliği ile doğru örneklere yer vererek Türk kültürünü tanıtma ve sağlamlaştırma görevi üstlenebilir. Bu tezin amacı da hayatımızın vazgeçilmez teknolojik araçlarından biri olan televizyonun Türkçe eğitimine etkileri hakkında bilgi sahibi olmak ve Türkçe derslerinde dil becerilerini geliştirme, söz varlığını zenginleştirme ve kültürel değerleri benimseme konusunda televizyon programlarından nasıl yararlanabileceğine dair öneriler sunmaktır. Bunun için “Televizyondaki yayınlar öğrencilerin dil becerilerini ve dil kullanımlarını nasıl etkilemektedir?” “Öğrencilerin televizyonda izledikleri yayınlar ile millî kültür bilincinin gelişmesi arasında bir ilişki var mıdır?” “Öğretmenler, televizyonda izledikleri yayınları Türkçe eğitimi açısından değerlendirmekte midirler?” “Öğretmenler, öğrencilerinin televizyonda izledikleri yayınlar hakkında bilgi sahibi midirler?” gibi sorulara yanıt aranmıştır. Tarama modelinde betimsel bir nitelik taşıyan çalışmamızda nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili merkez ilçelerinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında görev yapan elli Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmen görüşlerinin ortaya çıkarılması için yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle öğretmenlerimize kırk dört sorudan oluşan bir görüşme formu uygulanmıştır. Değerlendirme sonuçlarına göre öğretmenlerimizin ilgi duydukları televizyon programlarını izledikleri fakat öğrencilerini yönlendirmek için seçici bir izleme gerçekleştirmedikleri görülmüştür. Öğretmenlerimiz, televizyon programlarında dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin doğru kullanımının önemli olduğu görüşündedirler. Fakat televizyon programlarının Türkçe dersi dil becerisi kazanımlarını ve öğrencilerin söz varlığını geliştirmediği yönünde fikir belirtmişlerdir. Televizyon programları, araştırmaya katılan öğretmenlerimizce bir eğitim aracı olarak görülmemekte dolayısıyla da Türkçe derslerinde kullanılmamaktadır. Ayrıca söz konusu programların değerler eğitimi vermeyi ve kültürel ögelerimizi tanıtıp benimsetmeyi amaçlamadıkları görülmüştür.