ULUSLAR ARASI ÇEVRE EĞİTİMİ PROJELERİNİN TÜRKİYEzDE UYGULANABİLİRLİĞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: GLOBE PROJESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe Tuba AFACAN

Danışman: SÖNMEZ GİRGİN

Özet:

Bu çalışma Türkiye'nin 1995'te tanışmış olduğu uluslar arası bir çevre eğitimi projesi olan GLOBE Programının tanıtılması; zaman içerisinde geçirmiş olduğu yolculuk ve okullarda bugünkü durumunu incelemek amacıyla yapılmıştır. Ayrıca çevre eğitimi alanında GLOBE'un etkinliği de araştırılmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde araştırmaya ait problem durumu, araştırmanın amacı, önemi, sınırlılıklar ve varsayımlara yer verilmiştir. Bu bölümde araştırma hakkında kısaca bilgilendirme de yapılmıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde konuyla ilgili temel kavramlar etrafında çevre ve insanlığın yaşadığı çevresel sorunlar üzerinde durulmuş; ayrıca çevre eğitimi kavramının ayrıntılı incelemesi de yapılmıştır. Çevre eğitiminin öneminden ve Türkiye'de çevre eğitiminin bulunduğu noktadan bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde araştırmanın modeli, evren ve örneklem tanımlanmıştır. Ayrıca bu bölümde verilerin nasıl toplandığı konusunda da bilgilendirmeler yer almaktadır. Dördüncü bölümde; Türkiye'nin çeşitli yerlerinde görev almış GLOBE öğretmenleri ile irtibata geçilerek görüş alma niteliğindeki anketin internet ortamından kendilerine gönderilmesi sonucu elde edilmiş verilerin yorumlanmasına yer verilmiştir. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı Dış İlişkiler Dairesi'nde yapılan birebir röportaj niteliğindeki görüşmelerde elde edilen veriler de bu kısımda bulunmaktadır. Sonuç olarak GLOBE'un Türkiye'de birçok okulda hiç uygulanmamış olması, bir kısmında ise bir süre uygulandıktan sonra bırakılmasının nedenleri araştırılmış ve uygulama sırasında birtakım eksik ve yanlışlar ortaya konmuştur.