Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif ÖZEL

Danışman: MUSTAFA AYDOĞDU

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin algılarını belirlemek ve çevre sorunlarına yönelik çözüm önerilerini tespit etmektir. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden olgubilim modelinden yararlanılmıştır. Katılımcıları, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Konya İlinde bir ortaokulda öğrenim gören 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmaya, 4 erkek, 8 kız toplam 12 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından uzman desteği alınarak hazırlanan çevre sorunları ile ilgili 9 adet karikatür ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin toplanması için 12 öğrenciyle 9 adet karikatür kullanılarak birebir görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Veriler HyperRESEARCHTM 2.6.1. nitel analiz programı ile analiz edilmiştir Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda öğrencilerin hava, su, toprak, gürültü ve ışık kirlilikleri, orman tahribatı, evsel atıklar sorunu konularında bilgi sahibi oldukları görülmüştür. Küresel ısınma ve ozon tabakasının tahribatı konularını birbirine karıştırdıkları anlaşılmaktadır. Öğrenciler çevre sorunlarının temel nedenini insan faaliyetlerine dayandırmışlardır. Çevre sorunlarına yönelik çözüm önerileri incelendiğinde daha çok çevreyi korumaya yönelik önerilerde bulunmuşlardır