İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazma Performansı ile Öğrenci ve Sınıf Değişkenlerinin İlişkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BENGİSU KAYA

Danışman: Seyit Ateş

Özet:

Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazma performansının, öğrenci düzeyi değişkenler (yazma bilgisi, okuduğunu anlama, öz düzenlemeye dayalı yazma, yazma motivasyonu, yazma kaygısı) ve sınıf (öğretmen) düzeyi değişkenler (metin yazmayı öğretme bilgisi, metin yazmayı öğretme öz yeterlik inançları) ile ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın amacı, çalışma kapsamında incelenen öğrenci ve öğretmen özelliklerinin, öğrencilerin yazma becerileri üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırma kapsamında 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında veri toplama araçları geliştirilmiştir. 2019-2020 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında Zonguldak’ın Ereğli ve Alaplı ilçelerinde araştırma verileri toplanmıştır. Araştırmada, nicel araştırma türlerinden korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 734 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi ve 31 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Hikâye Metni ve Bilgilendirici Metin Değerlendirme Analitik Dereceli Puanlama Anahtarı, Yazma Bilgisi Başarı Testi, Okuduğunu Anlama Testi, Öz Düzenlemeye Dayalı Yazma Ölçeği, Yazma Motivasyonu Ölçeği, Yazma Kaygısı Ölçeği ile sınıf öğretmenlerine yönelik Metin Yazmayı Öğretme Bilgisi Formu ve Metin Yazmayı Öğretme Öz Yeterlik İnançları Ölçeği kullanılmıştır. Kullanılan veri toplama araçlarından elde edilen veriler üzerinde iki düzeyli Hiyerarşik Lineer Modelleme (HLM) analizi viii yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, öğrencilerin metin yazma becerisi üzerinde öğrencilerin yazma bilgisinin, okuduğunu anlama düzeyinin ve öz düzenlemeye dayalı yazma becerisinin anlamlı etkisi olduğunu göstermiştir. Araştırmada kapsamında incelenen diğer değişkenlerin (yazma motivasyonu, yazma kaygısı, metin yazmayı öğretme bilgisi ve metin yazmayı öğretme öz yeterlik inançları) ise anlamlı yordayıcılar olmadığı belirlenmiştir. Bu araştırmada incelenen öğrenci düzeyi değişkenler, öğrencilerin metin yazma becerisini %24 oranında açıklamıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara dayalı olarak ulaşılan sonuçlar ve bu sonuçlardan hareketle öneriler sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Yazma becerisi, ilkokul dördüncü sınıf öğrencileri, sınıf öğretmenleri, hiyerarşik lineer modelleme.