Yabancı Dilde Konuşma Becerisinin Gelişimini Etkileyen Demotivasyon Kaynaklarının İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngilizce Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: YILDIZ İSAOĞLU

Danışman: Sevinç Ergenekon Emir

Özet:

Genel tarama modeline uygun olarak yürütülen bu çalışmanın amacı öğrencilerin İngilizce

konuşmaya yönelik motivasyonlarını azaltan faktörlerin araştırılması ve bu faktörlerin bazı

değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinde Anadolu

liselerinde okuyan 566 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplamak için 48 madde ve 4 boyuttan

oluşan Konuşma Demotivasyonu Ölçeği geliştirilmiştir. Ölçeğin güvenirlik değeri

hesaplandığında, croanbach Alpha değeri .93 bulunmuştur. Veriler analiz edilirken aritmetik

ortalama, standart sapma, korelasyon ve çoklu varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır.

Araştırma sonucunda öğrencilerin İngilizce konuşmaya yönelik başlıca demotivasyon

kaynağının dersin özellikleriyle ilgili faktörler olduğu bulunurken en az demotive eden

faktörlerin ise öğretmenle ilgili olduğu bulunmuştur. Buna ek olarak, İngilizce konuşma

demotivasyonu ve cinsiyet arasında anlamlı bir korelasyon bulunamamıştır. Ancak konuşma

demotivasyonuna sebep olan faktörler ile İngilizce yeterliliği, yurt dışında bulunma, özel

ders alma veya İngilizce kursuna gitme, İngilizce yayın izleme, sohbet uygulamalarını ve

İngilizce web sitelerini kullanma durumlarına göre anlamlı farklılık göstermiştir.

Anahtar kelimeler : Demotivasyon, demotivasyon kaynakları, İngilizce konuşma

becerisi