Spor Bilimleri Fakültesinde Eğitim Alan Öğrencilerin Sporda E-Öğrenmeye Yönelik Tutumları, Akademik Erteleme Davranışları Ve Duygusal Zeka Özelliğinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuğba MUTLU BOZKURT

Danışman: KEMAL TAMER

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmada Spor Bilimleri fakültesinde eğitim alan öğrencilerin Sporda E-öğrenmeye Yönelik Tutumları, Akademik Erteleme davranışları ve Duygusal Zeka özelliğinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemi kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmaya 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Gazi, Ankara, Ankara Yıldırım Beyazıt ve Hacettepe Üniversiteleri spor bilimleri alanında öğrenim gören 230’u kadın, 311’i erkek olmak üzere toplam 541 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Sporda E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği”, “Akademik Erteleme Ölçeği”, “Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği–Kısa Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak toplanan verilerin analizinde, SPSS-22 paket programı aracılığıyla frekans, yüzde dağılım, aritmetik ortalama, mod, medyan gibi betimsel istatistikler; iki ölçek arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Pearson Korelasyon testi; MANOVA ve Çoklu Regresyon Analizi Enter metodu kullanılmıştır. Sonuç olarak, Sporda E-öğrenmeye Yönelik Tutum ile Duygusal Zeka Özelliğinin Akademik Erteleme üzerindeki yordayıcı etkisinin belirlenmesi amacıyla Akademik ertelemenin bağımlı, Sporda E-öğrenmeye Yönelik Tutum ile Duygusal Zeka Özelliğinin bağımsız değişken olarak alındığı regresyon modeli kurulmuştur. Sporda E-öğrenmeye Yönelik Tutum ve Duygusal Zeka Özelliğinin Akademik Erteleme ile arasındaki ilişkinin yordayıcı etkisi anlamlı bulunmuştur. Model ii içerisindeki parametrelerin anlamlılık düzeyleri incelendiğinde; Sporda E-öğrenmeye Yönelik Tutum ölçeği ile Duygusal Zeka Özelliği ölçeği alt boyutlarından iyi oluş ve sosyallik alt boyutları akademik ertelemeyi anlamlı düzeyde yordamaktadır. Sporda e-öğrenmeye yönelik tutum ölçeği ile Duygusal Zeka ölçeği sosyallik alt boyutu akademik ertelemeyi negatif olarak yordarken, iyi oluş düzeyinin akademik ertelemeyi pozitif olarak yordadığı tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet, yaptıkları sporun türü, spor yapma süresinin duygusal zeka özelliği ölçeği arasında anlamlı düzeyde farklılık olduğu tespit edilmiştir. Aktif spor yapma durumu, bir önceki dönem not ortalaması, ailenin aylık gelir durumu, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, tercih edilen eğitim türü, teorik dersler için e-öğrenme başarısı, uygulamalı dersler için e-öğrenme başarısı, tercih ettikleri ders çalışma şekli, en iyi öğrenme türü ve sahip olunan motivasyon türü değişkenlerinin sporda e-öğrenmeye yönelik tutum ve duygusal zeka özelliği ölçeği arasında anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur. Yaş değişkeni ile akademik erteleme ölçeği arasında da anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmiştir