Öğretim elemanlarının mükemmeliyetçilik, çatışma, yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki ve bazı değişkenlere göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEHRA ÇETİN

Danışman: Necati Cemaloğlu

Özet:

Akademisyenlerin çalışma hayatındaki başarısı, tüm bilim dünyasını etkilemesi açısıdan önemlidir. Mükemmeliyetçilik, çatışma ve yalnızlık kavramları ise çalışanların mesleki gelişimini ve akademik başarılarını etkileyen önemli olgulardır. Bu çalışmada Türk eğitim sisteminin en üst basamağında bulunan üniversitelerde çalışan öğretim elemanlarının mükemmeliyetçilik, çatışma ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki incelenmektedir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın bağımsız değişkeni mükemmeliyetçilik, bağımlı değişkeni yalnızlık ve aracı değişkeni ise çatışmadır. Çalışmaya Medipol Üniversitesinden rastgele örneklem metoduyla 347 akademisyen dahil edilmiştir. Çalışmanın veri toplama araçlarında ise Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği, Rahim Örgütsel Çatışma Ölçeği ve İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde AMOS programı kullanılmıştır. Öncelikle araştırmanın ölçeklerine yönelik güvenilirlik analizleri yapılmış, uyum iyiliği değerlerine bakılmış ve boyut yapısı ortaya konmuştur. Bundan sonraki aşamada araştırmaya ilişkin hipotez testleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda akademisyenlerin, iş yaşamında mükemmelliyetçilik ve yalnızlık algı düzeylerinin bütün boyutlarda düşük düzeyde olduğu, genellikle yapıcı çözüm stratejilerini tercih ettikleri, yıkıcı çözüm stratejilerini ise daha az tercih ettikleri, mükemmeliyetçilik ile yalnızlık arasında olumlu yönde yüksek düzeyde bir ilişki olduğu, yalnızlık algıları ile çatışma çözüm stratejilerine yönelik algıları arasında olumlu yönde anlamlı ilişki olduğu ve mükemmeliyetçilik algıları ile çatışma çözüm stratejileri arasında olumlu yönde anlamlı ilişki olduğu bulgulanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Mükemmeliyetçilik, Çatışma, Yalnızlık, Öğretim elemanı