Resmi ve özel eğitim kurumlarındaki yöneticilerin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki ve bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA NUR DİDİN

Danışman: Mustafa Kale

Özet:

Bu araştırmanın amacı, özel ve resmi eğitim kurumlarındaki yöneticilerin, liderlik stillerinin öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarıyla ilişkisini saptamak ve bazı demografik değişkenlere göre incelemektir. İlişkisel tarama modelindeki bu araştırmanın amacına ulaşabilmek için Çok Faktörlü Liderlik Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul'un 8 ilçesinden 458 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın alt problemlerini cevaplamak için istatistiksel analiz olarak t-test, ANOVA, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve Spearman Korelasyon Analizi kullanılmış; betimsel veriler için frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik stili ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık boyutlarından duygusal ve normatif bağlılık arasında yüksek düzeyde pozitif ilişki bulunurken, devam bağlılığı arasında düşük düzeyde negatif ilişki bulunmuştur. Sürdürümcü liderlik stili ile duygusal ve normatif bağlılık arasında düşük düzeyde negatif ilişki bulunurken, devam bağlılığı arasında düşük düzeyde pozitif ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, medeni durum, İstanbul'un hangi yakasında çalıştıkları değişkenlerine göre örgütsel bağlılıkları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin haftalık çalışma süresi ve bulundukları okuldaki çalışma süresi arttıkça örgütsel bağlılıklarının arttığı ve özel okullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel bağlılığının devlet okullarında çalışanlara göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.