Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İPEK BERKANT DURMAZ
Danışman: Belir Tecimer
Özet:
Bu araştırmanın amacı; okul öncesi kurumlarında çalışan ve
derslerinde ukulele kullanan müzik öğretmenlerinin okul öncesi müzik eğitiminde
eşlik çalgısı olarak ukulelenin kullanımına yönelik görüşlerini belirlemek ve
değerlendirmektir. Araştırma genel tarama modelinde bir nitel araştırma deseni
olan olgubilim (fenomenoloji) çalışmasıdır. Bu araştırmanın evrenini, Türkiye’deki
okul öncesi kurumlarında çalışan ve derslerinde ukulele çalgısını kullanan
müzik öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise Türkiye’deki
okul öncesi kurumlarında çalışan ve derslerinde ukulele kullanan; gönüllü ve
ölçüt örnekleme ile seçilmiş olan 10 müzik öğretmeni oluşturmuştur.
Araştırmanın veri toplama aracı araştırmacı tarafından hazırlanmış olan yarı
yapılandırılmış görüşme formudur. Yarı yapılandırılmış görüşme formundaki
sorular, öğretmenlerin kişisel bilgilerine ilişkin 7, öğretmenlerin çalgı
kullanımına ilişkin 5 ve ukulelenin okul öncesi müzik etkinliklerinde
kullanımına ilişkin 15 olmak üzere toplam 27 sorudan ibarettir. Görüşme
soruları araştırmacı tarafından Türkiye’deki okul öncesi kurumlarında çalışan
10 müzik öğretmenine telefon görüşmesi aracılığı ile sorulmuştur. Görüşme
sırasında elde edilen veriler öğretmenlerden onay alınarak kayıt cihazı
aracılığı ile kayıt altına alınmış ve daha sonra araştırmacı tarafından yazılı
hale getirilmiştir. Elde edilen verilerin analizi için içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin görüşlerinden elde edilen bulgular ışığında
ukulelenin güncel, ekonomik, kolay taşınabilir, kolay öğrenilebilir ve
çalınabilir, ideal bir solo/eşlik çalgısı olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca çocukların
ilgisini çekmesi, çocuklarda yapabilirim duygusunu uyandırması, çocukların
çalgı öğrenmeye olan motivasyonlarını olumlu yönde etkilemesi, çocukları kendi
kendine müzik yapmaya teşvik etmesi, çocukların ses aralığına uygun olması gibi
avantajları bakımından müzik öğretmeni adayları için ideal bir çalgı
olabileceği saptanmıştır. Mevcut araştırmada yer alan görüşlerin ve benzer
araştırmaların müzik öğretmenliği lisans programlarına bir ukulele programının
dahil edilmesinin gerekliliğini vurgular nitelikte olduğu görülmüştür. Bu
nedenle ukulele çalgısının öğretiminin üniversitelere bağlı eğitim
fakültelerinin müzik öğretmenliği lisans programlarında okul öncesi müzik
eğitimine yönelik bir seçmeli okul/eşlik çalgısı dersi olarak yer alması tavsiye
edilmiştir. Ayrıca, ukulelenin geleceğin müzik öğretmenleri tarafından okul
öncesi müzik eğitiminde kullanılabileceği gibi ilk ve ortaöğretimde de
kolaylıkla ve etkili olarak bir eşlik çalgısı olarak da kullanılabileceği
düşünülmektedir.