TOTAL DİZ PROTEZİ OLAN HASTALARIN SAĞLIK OKURYAZARLIĞI DÜZEYLERİNE GÖRE HAZIRLANAN ÖĞRETİM PLANININ İYİLEŞME SÜRECİ VE YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nilgün ÖZBAŞ

Danışman: Mevlüde Karadağ

Özet:

Araştırma, total diz protezi olan hastaların sağlık okuryazarlığı düzeyleri doğrultusunda hazırlanan

öğretim planının iyileşme süreci ve yaşam kalitesine etkisini incelemek amacıyla Haziran 2018-

Eylül 2019 tarihleri arasında kontrol gruplu müdahale araştırması şeklinde yapılmıştır. Araştırma,

Ankara’daki bir üniversite hastanesinin Ortopedi ve Travmatoloji Kliniğinde 51’i kontrol, 51’i

müdahale grubu olmak üzere toplam 102 hasta ile gerçekleştirilmiştir. Örneklemi; daha önce diz

protezi ameliyatı geçirmeyen, psikiyatrik sorun öyküsü bulunmayan, iletişim kurmada sıkıntısı

olmayan, okuma yazma bilen ve araştırmayı kabul eden hastalar oluşmaktadır. Gazi Üniversitesi

Etik Komisyonundan ve çalışmanın yapıldığı hastaneden etik izinler alınmıştır. Ayrıca çalışmaya

katılmayı kabul eden bireylerden sözlü ve yazılı onamları alınmıştır Verilerin toplanmasında; Hasta

Tanıtım Formu, Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği, Fonksiyonel Değerlendirme Formu, Diz

Değerlendirme Anketi, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32, Taburculuk Veri Toplama Formu,

Taburculuk Sonrası 15. Gün İyileşme Süreci Veri Toplama Formu, Taburculuk Sonrası 6. Hafta

İyileşme Süreci Veri Toplama Formu, Yaşam Kalitesi Ölçeği Formu kullanılmıştır. Araştırmanın

uygulanması üç aşamada gerçekleştirilmiştir: Birinci aşamada kontrol grubu hastaları belirlenmiş

ve yüzyüze görüşme yöntemiyle veriler toplanmıştır. İkinci aşamada kontrol grubundan elde edilen

sonuçlar doğrultusunda öğretim planı hazırlanmıştır. Üçüncü aşamada ise öğretim planı müdahale

grubunda uygulanarak hastaların iyileşme süreci ve yaşam kalitesi üzerine etkisi incelenmiştir.

Verilerin değerlendirilmesinde SPSS-24 paket programı kullanılmıştır. Independent Sample-t,

Mann-Whitney U, Spearman, Pearson-X2, ve Fisher Exact test istatistikleri kullanılmıştır.

Araştırma sonucunda kontrol grubunun %65,9’unun, müdahale grubunun %72,9’unun yetersiz

sağlık okuryazarlığı düzeyine sahip olduğu saptanmıştır. Kontrol grubu hastalarının Hasta Öğrenim

Gereksinimleri Ölçeği puanı 198,18±20,85, müdahale grubunun 200,71±19,42 olduğu

belirlenmiştir. Ameliyat sonrası kontrol grubunun %88,2’ sinin, müdahale grubunun ise %2’ sinin

bilgi gereksinimi olduğu belirlenmiştir. Ameliyat sonrası 6. haftada müdahale grubunun Yaşam

Kalitesi Ölçeği genel sağlık algısı ve fiziksel fonksiyon alt boyutu puanlarının kontrol grubundan

daha yüksek olduğu (p<0,05) saptanmıştır. Araştırmadaki bulgular doğrultusunda Total Diz Protezi

olan hastalarda hasta öğretimi planlanmadan önce sağlık okuryazarlık düzeyleri tespit edilmeli ve

sağlık okuryazarlık düzeylerine uygun öğretim planlanması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Total diz protezi, hasta öğrenimi, hemşirelik, sağlık okuryazarlığı, yaşam

kalitesi